Failliet? Blijf communiceren

Vraag aan een ondernemer hoe het gaat en hij zal antwoorden: goed, uitstekend, kan niet beter. Met verve voert hij zijn goednieuwsshow op, ook als het water hem aan de lippen staat. Bij veel bedrijven echter raken door de crisis de reserves op. Hoe stel je je dan op?

‘Een faillissement bij de één leidt vaak tot een domino-effect bij andere bedrijven’, zegt Marion van der Voort, deskundige op het gebied van strategische communicatie. Voor ondernemers met ernstige geldzorgen heeft ze een belangrijk advies: ‘Red wat er te redden valt door slim te communiceren. ‘

‘Een goede communicatiestrategie is als huwelijkse voorwaarden’, zegt de schrijfster van het boek ‘Het F-woord’. ‘Je hoopt het nooit nodig te hebben, maar als je de zaken vooraf goed regelt, scheelt dat een hoop gedonder als het onverhoopt toch misgaat. Wacht daarom niet met informatie verstrekken totdat het serieus misgaat. Zorg ervoor dat je als ondernemer, juist ook als het prima met de business gaat, een betrouwbare afzender van nieuws bent over jouw bedrijf. Dan schrikken mensen niet zo als je later misschien moet melden dat je toch moet reorganiseren.’

Lees het volledige artikel op telegraaf.nl