Ga bij verkoop altijd voor een win-win situatie

Verkopen gaat al lang niet meer over je product of dienst bij iemand doorduwen. Verkopen gaat over een win-win situatie creëren waarbij zowel jij als de klant tevreden is met de verkoop/koop. Dan is de kans op retourtjes en slechte reviews ook direct kleiner.

Maar hoe creëer je die nou? Die win-win situatie?

Bewust zijn van de belangen
Allereerst is het goed om je bewust te zijn dat er bij twee partijen, ook twee verschillende belangen zijn. Jouw belang is een product of dienst verkopen. Maar wellicht niet ten koste van alles. Je wil het allerliefst dat je klant direct blij en tevreden is met hetgeen jij geleverd hebt. Tijdens een gesprek die belangen duidelijk krijgen, is dus iets wat bijna noodzakelijk is bij het creëren van die win-win situatie.

Neem je eigen belang onder de loep.
Je wil verkopen, logisch. Maar toch kan een nuance verschil, de gevolgen en het eindresultaat wel beïnvloeden. Voorbeeld: Belang 1: Ik wil mijn dienst aan zoveel mogelijk mensen verkopen. Belang 2: Ik wil mijn dienst verkopen aan diegene die echt geholpen zijn bij mijn aanbod.

Voel en zie je het verschil?

Luister echt
Echt goede verkopers, luisteren meer dan dat ze praten. Ze stellen vragen om enerzijds de behoefte, maar dus ook de belangen te achterhalen van de aankoop. Als die helder zijn, kun je dáár je aanbod op afstemmen. De kans op verkoop is bij een verkoper met een goed ontwikkeld luistervermogen, aanzienlijk groter.

Wij schrijven deze artikelen, graag in samenwerking met jou! Wil je weten welke partijen wij allemaal kennen of heb jij kennis te delen? Laat het ons weten! Academy@vog.nl

Coördinator VOG Academie – Sabine van der Hulst