De PVV Brabant denkt dat het kan en komt met een eigen oplossing: het keerboogknooppunt.

Het keerboogknooppunt Hooipolder. © PVV Brabant

“Dit bestaat nog niet“, zegt initiatiefnemer Harry van den Berg (PVV).

Rijkswaterstaat gaat vanaf 2022 aan de slag met Hooipolder. Er komt een verbindingsboog van Zonzeel naar Gorinchem. Ook komen er extra rijstroken ter hoogte van het knooppunt, waardoor een deel van de verkeerslichten vervalt. Dit zou al flink wat opstoppingen moeten oplossen. “De fly-over biedt weliswaar een flinke tijdswinst, maar of de oplossing ook op langere termijn blijft voldoen is de vraag en feit blijft dat de verkeerslichten blijven staan“, meent Van den Berg. Hij ging op de ontwerpersstoel zitten en tekende een knooppunt uit met vier keerbogen op viaducten.

Zonder verkeerslichten
Wie bijvoorbeeld vanuit Zonzeel richting Gorinchem gaat, zal zonder verkeerslichten eerst rechtsaf naar Breda worden geleid. Vervolgens kom je op de keerboog terecht en kun je daarna naar het noorden richting Gorinchem rijden. Auto’s die rechtsaf moeten, hebben sowieso vrij spel. “Vanwege het feit dat verkeer niet hoeft te stoppen en doordat er geen fly-over hoeft worden aangelegd, is het de verwachting dat het geluid afneemt. Linksaf slaand verkeer maakt meer meters, waardoor het geluid mogelijk toeneemt. De exacte effecten moeten doorgerekend worden.“ Volgens Van den Berg bedragen de kosten zo’n 70 tot 80 miljoen euro, minder dan de verbindingsboog van nu.

De aanpassingen zoals rijkswaterstaat gaar doen.

Volgens Van den Berg zijn vier keerbogen en viaducten bij Hooipolder inpasbaar. Hij brengt zijn idee in tijdens de vergadering van de Provinciale Staten (vandaag). Begin 2019 wordt het tracébesluit over Hooipolder en de A27 genomen. Of Rijkswaterstaat het plan over gaat nemen? Van den Berg: “Die kans acht ik niet zo groot, wellicht kan dit ingebracht worden zonder dat dit de boel vertraagt.“

Bron: BN De Stem – Sjoerd Marcelissen 08-11-18

Ontdek meer van VOG Verenigde Ondernemers Geertruidenberg

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder