Het plaatsen van planten en omgevingsgeuren vergroten het gevoel van veiligheid en plezier bij het publiek in een winkelcentrum. Dit stellen onderzoeksbureau Consumatics na een test in Winkelcentrum Kanaleneiland in Utrecht.

Bij de in- en uitgangen van het winkelcentrum werden planten geplaatst en geurdispensers opgehangen. Twee luchtjes werden verspreid: een mandarijngeur en een frisse geur. Bezoekers werd vervolgens gevraagd om cijfers te geven van het veiligheidsgevoel en de tevredenheid. Vijfhonderd bezoekers werden ondervraagd.

Het gevoel van veiligheid steeg met 17 procent in vergelijking met een neutrale situatie, aldus Consumatics. Verder steeg de waardering voor het winkelcentrum met 13 procent.

Consumatics denkt dat er kansen liggen voor winkeliers om de omzet te verhogen met het gebruik van geuren en het plaatsen van planten.

Ontdek meer van VOG Verenigde Ondernemers Geertruidenberg

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder