Grootste schip ooit op werf G’berg

Liefst 2400 ton schoon aan de haak, 135 meter lang en 6,5 meter hoog. Dat zijn de maten die horen bij de zogeheten twin cruiser Avalon Tapestry die sinds kort ter reparatie in de Nederlof werf in Geertruidenberg ligt.

Volgens directeur Tiny Nieuwenhuijsen het grootste en zwaarste schip dat hij ooit heeft binnengekregen. “Het was nog even afwachten of we hem de helling zouden op krijgen, maar dat lukte prima. Ik denk zelfs dat schepen van 3000 ton mogelijk moeten zijn.” Het bijzondere aan het cruiseschip, dat op de Rijn en Donau vaart, is dat het eigenlijk uit twee aparte delen bestaat. In het achterste deel bevinden zich de motorruimte, brandstoftank en alles wat ervoor zorgt dat het schip blijft draaien. “Door deze scheiding hebben de passagiers (die in het voorste deel zitten, red.) geen last van trillingen of geluid. Dat maakt een tocht met dit schip een stuk aangenamer”, aldus Nieuwenhuijsen. De Duitse boot, die plaats biedt aan 125 passagiers, is slechts een half jaar oud. Tijdens het aanmeren liep zij schade op aan de voorzijde. Gistermiddag werd al volop gewerkt aan het herstel.

Ook in de rest van de werf is volop bedrijvigheid. Zo is het bedrijf druk bezig met de voorbereidingen voor het installeren van dubbelwandige tanks. Als gevolg van nieuwe Europese wetgeving moeten tankers waarmee gevaarlijke stoffen worden vervoerd, in de toekomst zijn voorzien van een dubbele wand. Nieuwenhuijsen: “We verwachten in april de eerste tanks aan boord te hijzen. Voorlopig staan er twee schepen op de rol. Al naar gelang de ervaringen die we daarmee opdoen, bekijken we hoe we daarmee verder gaan. Maar we verwachten er veel van.” Normaal gesproken kost de ombouw van een enkelwandige tanker naar een dubbelwandige, afhankelijk van de grootte, twee tot drie miljoen euro. Nieuwenhuizen heeft echter een systeem uitgedokterd waarmee het een stuk goedkoper kan. “Met ons systeem scheelt dat ongeveer vijftig procent. De Nederlandse en Europese vloot van tankers omvat achthonderd stuks en hiervan komen er twee- tot driehonderd voor ombouw in aanmerking. Als we inderdaad zoals wij denken het ei van Columbus hebben gevonden, dan reken ik erop dat wij al die tankers op onze werf krijgen”, verwacht de directeur. Dit jaar is het ook feest op de werf. In oktober is het precies honderd jaar geleden dat de ‘werkplaats’ werd begonnen.