Handel uit een ondernemersvereniging

Samen collectieve inkoopprojecten bespreken, ervaringen uitwisselen en praten over uw business. Een lidmaatschap van een ondernemersvereniging kan handel opleveren. Maar lid zijn alleen is niet genoeg. Zeven tips:
1. Lid worden
Zoek een vereniging waar ondernemers in uw regio regelmatig bijeen komen. Alle leden van een ondernemersvereniging zijn er uiteindelijk maar voor een ding: zaken doen. Het is immers belangrijk om rechtstreekse contacten met het bedrijfsleven te hebben. Via een ondernemersvereniging kunt u op een eenvoudige en plezierige wijze contact leggen met directies van bedrijven en instellingen in de regio.
2. Kom regelmatig
Wie zijn gezicht nooit laat zien, telt niet echt mee. Bezoek bij regelmaat een bijeenkomst. Zo leert u andere ondernemers kennen en nog belangrijker: zo leren zij u kennen. Een opdracht is eerder gegeven aan iemand die bekend is. Als iemand u kent, gunt die u veel meer.
3. People’s business
Contracten afsluiten per telefoon of via internet kan en gaat in de regel heel makkelijk. Maar zakendoen is ‘peoples business’. Elkaar zien, elkaar spreken, elkaar in de ogen kijken, dat is de manier waarop de meeste zaken tot stand komen. Uit het persoonlijk contact op een bijeenkomst vloeien vroeg of laat orders voort. In de praktijk blijkt het persoonlijke contact effectiever dan mailings sturen en belrondes doen onder prospects. Dus: stel u voor, rook een sigaar en drink een pilsje.
4. Wees actief lid
Wees niet alleen een passief lid. Probeer u in te mengen in het bestuur of een werkgroep van een vereniging. Als bestuurs- of werkgroeplid zit u dicht bij het vuur. U kent mensen en zij zien u als een aanspreekpunt. Wie verder gaat dan alleen een papieren lidmaatschap, zal pas echt de vruchten plukken.
5. Ga mee op stap
Bij veel verenigingen of zakenclubs worden regelmatig bedrijfspresentaties gehouden of bedrijfsbezoeken afgelegd. Ga mee op bedrijfsbezoek en woon die presentaties bij. Dat is interessant en leerzaam: u steekt veel op over die andere bedrijven. En dat kan aanknopingspunten bieden om binnen te komen.
6. Organiseer zelf
Stel u op als organisator van dergelijke activiteiten: houd zelf een presentaties of stel uw bedrijf open voor een bedrijfsbezoek voor de andere leden. Een efficiƫntere manier om uw bedrijf te promoten is er niet: u heeft direct de juiste contactpersonen bij de hand om deals te sluiten. Na het praatje over uw mooie bedrijf of de goede presentatie die is gehouden, gaat het toch vaak over zaken. Wat kunt u voor elkaar betekenen, hoe kunt u elkaar helpen?
7. Samen sterk
Los van het zaken doen, zetten veel ondernemersverenigingen zich politiek en sociaal in voor het regionaal bedrijfsleven. Ze zijn betrokken bij bestuurlijke en gemeentelijke onderwerpen.
De invloed die een vereniging kan uitoefenen in beslissingstrajecten is natuurlijk aanzienlijk meer dan wat u als individueel bedrijf voor elkaar kunt krijgen. Lid worden kan naast het zakendoen dus ook een middel zijn om samen gemeenten en overheid te spreken.