Het ‘Merk Brabant’ voor bedrijven

Gemoedelijkheid, gezelligheid, worstenbroodjes: welke associaties roept het woord Brabant bij u op? Volgens de provincie omvat het ‘merk’ Brabant meer dan de Bourgondische kant van het leven.

“Brabant staat ook voor innovatie en ondernemerschap”, zegt woordvoerster Vanya van Dijk van de provincie. “Juist de combinatie van high tech en high touch maakt het bedrijfsleven in Brabant heel succesvol.” Om die boodschap breder uit te dragen, roept de provincie bedrijven op om zich met het ‘Merk Brabant’ te profileren. Vijftien bedrijven en organisaties hebben toegezegd om het merklogo vanaf morgen in hun communicatie te gaan gebruiken. Onder die bedrijven zijn AtexLicht in Raamsdonksveer, All Green Vehicles uit Oosterhout en NAC. Het gaat erom dat bedrijven zich herkennen in het merk Brabant. Dat ze er een economische meerwaarde in zien die ze gezamenlijk uit willen dragen.

“Merkendeskundige Paul Moers reageert sceptisch. “Het is een sympathiek initiatief; prima dat de provincie de regio probeert te promoten. Maar de voordelen voor bedrijven zie ik niet.” Een merkboodschap moet volgens Moers vooral relevant zijn. “Hoe relevant is het voor een bedrijf dat je uit Noord-Brabant komt?” Zelf associeert hij Brabant in de eerste plaats met begrippen als gezelligheid, gemoedelijkheid, vriendelijkheid en gemak. “Zitten bedrijven op die kernwaarden te wachten?”Moers is een beetje verbaasd als hij hoort dat het ‘Merk Brabant’ volgens de provincie ook staat voor innovatie, ondernemerschap en hard werken. “Dat hangt samen met de geschiedenis van Philips, waar de provincie natuurlijk best trots op mag zijn. Maar dat neemt niet weg dat ondernemers geen dubbele boodschap moeten uitdragen. Dat zwakt hun eigen merkboodschap af.

“Directeur Louis de Wit van AtexLicht denkt daar anders over. Hij laat het ‘Dan denk ik aan Brabant’-logo drukken op zijn briefpapier en offertemappen. “Het gedachtegoed van het Merk Brabant sluit aan bij onze bedrijfscultuur. Daar willen we ons mee onderscheiden”, verklaart hij. “Bij klanten, maar zeker ook bij toeleveranciers en potentiële medewerkers.”AtexLicht won vorig jaar een prijs voor zijn innovatieve bedrijfsvoering. De Wit vreest niet dat het imago van zijn bedrijf wordt aangetast doordat men bij Brabant vooral aan gemoedelijkheid en Bossche bollen denkt. “Integendeel. Ook buiten de provincie zien mensen wat hier gebeurt op het gebied van innovatie en vernieuwing. De provincie zit vol creatieve ondernemers. Ik zie het Merk Brabant als een unique selling point.”