Hoe houd je een vereniging bruisend?

5 tips om een enthousiast netwerk te vormen

Hoe bereik je een positieve, enthousiaste sfeer binnen een ondernemersvereniging met actieve leden die elkaar graag ontmoeten? Ledenwerving vraagt continue aandacht van de vereniging. Het bestuur heeft een belangrijke rol om een actieve, aantrekkelijke community te vormen, waar ondernemers graag bij willen horen. Tips en ervaringsverhalen uit de praktijk.

5 tips om een enthousiast netwerk te vormen

1. Laat je vereniging zien
Zorg dat je zichtbaar bent bij evenementen en bijeenkomsten in je regio. Maak een korte presentatie of video over je vereniging en verspreid die onder je doelgroep. Gebruik je leden als ambassadeur en vraag hen of ze informatie delen in hun netwerk, persoonlijk en via social media.

2. Voor wie doe je het?
Wat voor soort bedrijven en ondernemers heb je in je ledenbestand? En welke bedrijven zijn geen lid? Klopt dit met de doelgroep die je als vereniging wilt aanspreken? Nodig ontbrekende schakels eens uit om eens deel te nemen aan een activiteit.

3. Betrek je leden
Nodig leden uit om mee te denken over activiteiten en thema’s. Laat informatie over hen zien op je website, in je nieuwsbrief en op social media, bijvoorbeeld via interviews. Organiseer bijeenkomsten bij hen op locatie.. Toon als bestuur je waardering voor actieve leden. En vergeet niet om een gesprek te voeren met een lid dat uit de vereniging wil stappen of heeft opgezegd.

4. Duidelijke agenda
Met een heldere agenda en jaarkalender van bijeenkomsten en activiteiten maak je duidelijk wat er moet gebeuren. Zo ontstaan allemaal kleinere projecten. Leden zijn vaker bereid om mee te helpen met een concreet onderdeel van een activiteit. Vele handen maken licht werk!

5. Actief in het netwerk
De vereniging staat niet op zichzelf. Korte lijntjes met het gemeentebestuur, de regionale pers en andere organisaties zijn belangrijk om wat voor elkaar te krijgen. Zo kun je met minder moeite meer bereiken voor je leden. Verspreid je nieuwsbrief niet alleen onder leden, maar ook onder belangrijke andere relaties.

2 praktijkvoorbeelden van ondernemersverenigingen

DUW-avond voor vrijwilligers
Myriam de Roo, zelfstandig coach, zit 5 jaar in het bestuur van de Jonge Ondernemers Sociëteit Tilburg (JOST), en is momenteel voorzitter. JOST richt zich op ondernemers die tot 5 jaar actief zijn. Tijdens de laatste economische crisis had JOST nog zo’n 60-65 leden, nu zijn het er meer dan 100. De Roo: “Op verschillende bijeenkomsten in de regio presenteren we ons. Ook op evenementen van KVK, zoals de Startersdag. We nodigen geïnteresseerde ondernemers actief uit om aan een van onze activiteiten deel te nemen. We zijn laagdrempelig, geen ‘jasje-dasje-club’.

Met een actieve groep leden zorgen we dat in het 4e kwartaal de jaarkalender voor het volgende jaar weer rond is. Iedereen nodigen we uit om mee te denken en te helpen en dat werkt. Ieder jaar zijn er weer genoeg leden die de organisatie van activiteiten voor hun rekening nemen. Ons programma bestaat uit zo’n 8 bijeenkomsten per jaar, variërend van een nieuwjaarsborrel, een netwerkontbijt tot grotere evenementen zoals de jaarlijkse Starterstrofee en De Ondernemers Boulevard. Door de samenwerking met grotere sponsors kunnen we bijzondere activiteiten blijven organiseren. En om onze dankbaarheid te tonen organiseren we aan het eind van het jaar altijd een Dank-U-Wel ofwel DUW-avond voor ieder lid wat dat jaar actief heeft bijgedragen aan ons programma.”

Myriam de Roo
Myriam de Roo , voorzitter JOST
Social media vormen een onderdeel van onze communicatie, naast onze website, nieuwsbrief en netwerkactiviteiten van het bestuur. We willen daar wel meer uithalen omdat we geloven dat onze zichtbaarheid beter kan. Aan ideeën geen gebrek maar al die ideeën leveren direct een spanningsveld op: het aantal handjes is beperkt, het is immers allemaal vrijwilligerswerk. Soms huren we capaciteit in voor onze communicatie omdat we vinden dat social media ons netwerk, dat vooral een fysieke ontmoetingsplaats is, zeker ondersteunt.”
.
Uit zichzelf gebeurt er niks
Marco Verbrugge, bestuurslid van Vereniging Ondernemers Geertruidenberg (VOG), is veel met marketing en communicatie bezig. VOG, met ruim 300 leden, biedt een mix van digitale informatie en activiteiten. Verbrugge: “Iedere dag plaatsen we lokaal ondernemersnieuws op de website, voor een deel automatisch geleverd via de regionale krant. Iedere week verspreiden we een nieuwsbrief onder de leden en een netwerk van 1.200 contacten. Zo’n 35% van ontvangers opent de nieuwsbrief, daar zijn we best trots op. Ook concrete informatie zoals vergunningverlening en incidenten op het industrieterrein zijn hierin te lezen.
Marco Verbrugge
Marco Verbrugge, VOG

De gemeente plaatst wekelijks 2 cv’s van moeilijk plaatsbare werkzoekenden. Iedere week houden we een interview met een lid dat lokale krant ook opneemt. Elke 3 weken hebben we een lunchvergadering met het bestuur, waarbij leden gedeeltelijk kunnen aanschuiven. Elke 3 weken zitten we ook samen met B & W, we hebben korte lijntjes. De regionale pers nodigen wij altijd uit voor bijeenkomsten, er is altijd een cameraploeg en het verslag plaatsen we in de nieuwsbrief. We organiseren veel, maar het bestuur moet vooral zelf enthousiast de kar trekken en andere leden aansporen met een concreet verzoek. Ieder bestuurslid pakt na de vergadering ‘iets’ vast en regelt het. Uit zichzelf gebeurt er niks! Maar ondertussen gebeurt er dus heel veel…”

Hoe spelen ondernemersverenigingen in op actuele gebeurtenissen? Via LinkedIn delen zij hun ervaringen.
Paul Geertman

KVK-adviseur die ondernemers helpt bij keuzes. Van het starten van een bedrijf tot internationaal zakendoen, met extra focus op België en Frankrijk. Ik deel informatie over ondernemerschap, regelgeving en over kansen in een regio of branche.

Bron: KvK – 2-10-2019