Hoe overleef ik een nieuwjaarsreceptie?

VOG-nieuwjaarsbijeenkomst maandag 9 januari 17.30u Theater de Bussel te Oosterhout


Een nieuwjaarsreceptie zou een lust moeten zijn, niet een last. Een gezellige ambiance waar men onder het genot van een hapje en een drankje leuke en verrassende contacten opdoet en een keten van nuttige relaties opbouwt. Toch doet het gros van de receptiebezoekers niet wat ze wil: netwerken! Voor al die professionals met lichte receptievrees een aantal praktische tips.

Recepties zijn namelijk voor veel professionals een opgave. Niks ontspannen, maar hard werken. Het liefst waren we allemaal zelfverzekerde vlinders die achteloos rondfladderen van het ene interessante gesprek naar het andere, een verpletterende indruk achterlatend. In de praktijk klampen we ons maar al te vaak vast aan een klein groepje bekenden, of we staan als eenzame muurbloempjes het bruisende gezelschap om ons heen ongemakkelijk gade te slaan.

  • Temper uw verwachtingen

Leg niet teveel (zakelijke) druk op uw receptiebezoek en verwacht geen diepgaande gesprekken. Doorgaans spreken receptiegangers zo’n 10 tot 20 minuten met elkaar, waarna ze een andere gesprekspartner zoeken. ‘Go with the flow’ en neem de tijd om aan te voelen welke mensen u aanspreken en welke niet, voordat u op ze af stapt.

  • Peil of u welkom bent

Loop gerust rond en peil de sfeer en bezoekers. Aan hun plaats, houding, onderlinge afstand, oogcontact en stemvolume kunt u inschatten of er wordt gesproken over persoonlijke dingen of zaken van algemene aard. Kijk of de persoon van uw keuze behoefte heeft aan een gesprek. Groepen staan vaak meer open voor contact dan een eenling. Bij mensen die met meer afstand van elkaar af staan in een open halve cirkel, wat harder praten en om zich heen kijken, kunt u meestal makkelijker aansluiting vinden.

  • Breek gerust in

Durf in te breken. We leren vaak in onze opvoeding dat ‘gesprekken onderbreken’ onbeleefd is, maar bij recepties is dit juist geaccepteerd en gewenst gedrag. Zeg bijvoorbeeld ‘Mag ik er even bij komen staan, ik ken hier niet veel mensen’ of gewoon ‘mag ik u even onderbreken’. Stel uzelf vervolgens meteen voor, of wacht tot de gelegenheid zich voordoet. Zo wordt u niet ervaren als een zwijgende indringer die er zomaar bij komt staan.

  • Toon respect voor het lopende gesprek

Begin niet meteen te praten, maar stel uzelf rustig voor en spreek uw naam minstens 2 keer zo langzaam uit als normaal. Herhaal de naam van uw gesprekspartners. Veel mensen zijn zo gehaast dat ze geen enkele naam onthouden, terwijl dat juist een verpletterende indruk maakt op nieuwe gesprekspartners.

  • Stel veel open vragen

Veel mensen vragen zich tijdens een receptie af waar ze in vredesnaam over moeten praten. Stel open vragen aan uw gesprekspartners, die niet met een simpel ja of nee kunnen worden beantwoord. De ruimte die u biedt vleit uw gesprekspartner en helpt u de regie te houden over het gesprek. Wees oprecht geïnteresseerd, en kijk of draai niet weg van het gesprek. Praat niet teveel over uw business. Dit kan de indruk wekken dat u nergens anders over kan praten. Oefen van tevoren in het kort presenteren van uzelf en uw organisatie.

  • Durf het gesprek af te breken

Praat niet te lang. Een receptie is bedoeld voor korte contacten. Durf uw gesprek af te breken. Eindeloos blijven plakken, wegkijken of smoezen verzinnen is onbeleefd. Zeg bijvoorbeeld ‘Ik vond het leuk u te spreken en zie daar nog wat meer mensen die ik graag wil spreken’. Onthoud details over mensen die u gesproken hebt en schrijf ze desnoods op. Kom er later in een vervolggesprek op terug.

  • Let op uw lichaamstaal

Non-verbaal gedrag is veel belangrijker dan wij denken. Meer dan de helft van de communicatie tussen mensen berust op houding, gezichtsuitdrukking, oogcontact en zelfs lichaamsgeur. Licht voorovergebogen staan en uw gesprekspartner aankijken, bepaalt meer of u geïnteresseerd overkomt, dan wat u feitelijk zegt.

  • Introduceer mensen aan elkaar

Geef uw volledige aandacht aan gesprekspartners, maar blijf niet de hele avond bij dezelfde mensen staan. Introduceer mensen aan elkaar en vraag bekenden om u bij nieuwe contacten te introduceren.

  • Wees zuinig op uw visitekaartjes

Vergeet ze niet, maar ga er zorgvuldig mee om. Wissel ze alleen uit als je iets voor elkaar kan betekenen en niet om zoveel mogelijk kaartjes te verzamelen of uit te delen.

  • Volg nieuwe contacten professioneel op

Een visitekaartje is slechts een hulpmiddel om uw gesprekspartner te herinneren aan het prettige contact dat is gelegd. Volg gelegde contacten op een respectvolle manier op.