Karin Luppens: “We willen de centra zo aantrekkelijk mogelijk maken”

De retail en de horeca wordt vaak in één adem genoemd als het gaat om de leefbaarheid in de gemeente. Maar in tijden van corona is dat wel anders. De horeca heeft de deuren moeten sluiten en dus is het aan de winkels om de centra bruisend te houden. Een taak die makkelijker lijkt dan het is. In dit artikel vertelt Karin Luppens hierover meer…

Door Sara Berende

Karin Luppens is geboren en getogen in Raamsdonksveer en naar eigen zeggen een echte ‘Faant’. Ze is zeer actief in de gemeente en mensen weten haar altijd te vinden. Na meer dan 20 jaar ervaring op te hebben gedaan in het kappersvak, runt Karin nu sinds 2013 kappersgroothandel Kappers Express in ’t Anker.

Sinds begin dit jaar is Karin ook VOG-coördinator van de retail. In de coronacrisis heeft de retail gelukkig niet hoeven sluiten, maar de gevolgen zijn wel goed merkbaar. “Er zitten grote verschillen in de retail. Het is afhankelijk van de branche of de winkel wel of niet goed draait. Zo lijden de kledingwinkels meer onder de gedeeltelijke lockdown dan bijvoorbeeld de doe-het-zelfzaken.”

Coronacrisis of niet, Karin mist de eenheid in de retail: “De samenwerking tussen winkels in de gemeente is ver te zoeken, ieder zit op een eigen eilandje. Het is belangrijk om eenheid te creëren, juist ook in deze tijd. We willen de centra in Raamsdonksveer en Geertruidenberg zo aantrekkelijk mogelijk maken en naar een hoger level tillen. Daar is samenwerking voor nodig.” Zo’n samenwerking hoeft helemaal niet moeilijk te zijn, het samenstellen van cadeaupakketten met verschillende winkels is bijvoorbeeld al een goed startpunt.

Karin vertelt dat een samenwerking voor leuke activiteiten in de decembermaand dit jaar heel lastig is i.v.m. de geldende maatregelen. “Wat we wel hebben kunnen realiseren dankzij de VOG en de gemeente is dat er de hele maand december muziek is te horen in het centrum van Raamsdonksveer en Geertruidenberg. Daarnaast hebben veel ondernemers gelukkig hun eigen plan al getrokken, wat terecht is”, vertelt Karin.

Ook Karin heeft een eigen actie opgezet: “Ik heb een virtuele adventskalender opgesteld op social media. Elke dag gaat er virtueel een vakje open: de ene dag is het een korting op een bepaald merk, de andere keer een kleinigheidje. Op deze manier probeer ik de drukte deze maand een beetje te spreiden.” (Wil je hierover meer weten? Kijk dan eens op de Facebook- en Instagrampagina van Kappers Express.)

“Vanaf januari willen we er met de retailondernemers harder aan trekken”, vertelt Karin. Het is een uitdaging om alle neuzen dezelfde kant op te laten gaan en het centrum van Raamsdonksveer en de Markt in Geertruidenberg te laten bruisen. Daarom is van elke retailer nét dat stapje extra nodig. “Een samenwerking zal op korte termijn geen extra omzet opleveren, maar het levert op de lange termijn wel veel op. Het zit hem juist in de kleine dingen en het hoeft niet veel te kosten. Samenwerkingen zorgen voor eenheid en bovendien kunnen acties met andere retailers tot mond-tot-mondreclame lijden. En dat is in onze gemeente heel waardevol.”