Koken aan de Markt: “Mijn bedrijfsformule is door de obstakels van de coronacrisis juist versterkt”

Leer deze week Marcel Verdaasdonk beter kennen! Marcel heeft sinds 2018 zijn eigen horecazaak: Koken aan de Markt, een zaak waar kookworkshops en restaurant zijn samengesmolten tot een gouden combinatie. In dit artikel vertelt Marcel over zijn passie voor het koksvak en over zijn manier van ondernemen.

Door Sara Berende

Marcel Verdaasdonk woont in Waspik, maar groeide op in Geertruidenberg. Vanaf zijn jeugd af aan heeft Marcel jarenlang bij restaurant Het Weeshuys gewerkt. Met de eigenaar, Adri Branderhorst, keek Marcel na 13 jaar naar de mogelijkheid voor het starten van een eigen bedrijf. Toen Patricia Snijders, de voormalige eigenaresse van Koken aan de Markt, wilde stoppen met haar zaak, is het balletje voor Marcel gaan rollen. Per 1 januari 2018 heeft hij Koken aan de Markt overgenomen van Patricia Snijders en Adri Branderhorst, die tevens mede-eigenaar was van het restaurant.

Koken aan de Markt is een uniek restaurant door Marcels kookworkshops. Het contact met de gasten tijdens de workshops spreekt Marcel enorm aan. “Dat maakt het zo ontzettend leuk. Dat wat je zelf zo graag doet, overbrengen op anderen.” Van maandag tot en met donderdag biedt Marcel de workshops aan, op woensdag tot en met zaterdag is ook het restaurant geopend. “Hierdoor kan ik zelf in de keuken staan, wat ik erg leuk vind. Er hangt dan weer een andere sfeer in het restaurant en juist die afwisseling maakt het leuk.”

Marcel ronde na de middelbare school de managementopleiding horeca af, waarna hij ook een koksopleiding gevolgd heeft. Het hebben van een eigen zaak had Marcel tijdens zijn koksopleiding al in zijn achterhoofd. “Ik wil graag nieuwe dingen bedenken en lekker aan de gang blijven. Je moet juist je eigen weg gaan.” En dat past goed bij Marcel: “Als ondernemer heb je de volledige eindkeuze en daar moet je een beetje eigenwijs voor zijn!”

In de coronacrisis zette Marcel zijn concept snel om in catering, wat vanaf dag één goed liep. Met de afhaalboxen konden gasten thuis zelf aan de gang met het maken van de gerechten: “Een beetje het principe van een workshop thuis.” Natuurlijk miste Marcel de reuring van een vol restaurant enorm, maar de crisis heeft hem ook veel positiefs gebracht: “De bedrijfsformule is door de obstakels van coronacrisis juist versterkt. Je houdt je bedrijf tegen het licht en vraagt je af of het ook anders kan. Mijn visie van denken is daardoor echt veranderd.”

Marcels ambities blijven groeien, hoewel hij erg tevreden en trots is op hoe zijn bedrijf nu loopt. “Hier ben ik begonnen en ik heb hier veel meegemaakt. Ik heb het restaurant verbouwd, de tuin aangepakt en ook de coronacrisis zorgde voor een uitdaging.” Kijkend hoe alles gaat lopen, ligt de toekomst nog zeer open voor deze positieve ondernemer!