Leegstand detailhandel breidt verder uit

De leegstand van winkel- en kantoorpanden grijpt snel om zich heen. Als er niets wordt gedaan, zal het aantal leegstaande panden in vier jaar zijn verviervoudigd. Dat voorspelt hoogleraar Cor Molenaar.

Molenaar is bijzonder hoogleraar marketing & distance selling aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit. Voor zijn boek ‘Het einde van de winkels?’ onderzocht hij de verpaupering van de binnensteden.

Volgens Molenaar wordt nu 10 procent van de aankopen in de non-foodsector via internet gedaan. Dat aandeel stijgt elk jaar met 15 procent en zal naar verwachting in 2015 een waarde vertegenwoordigen van euro 15 miljard. ‘Dat betekent dat tegen die tijd een derde van de retail via internet gaat’, zegt Molenaar tegen het Financieele Dagblad. Volgens zijn berekeningen staan nu bijna 2 miljoen vierkante meter leeg aan kantoren en winkelpanden. In 2015 zal het 8 miljoen vierkante meter zijn, als de voortwoekerende kaalslag in de detailhandel geen halt wordt toegeroepen.

Detailhandelaren worstelen bovendien onverminderd met de concurrentie van grootwinkelbedrijven zoals Gamma en Ikea die een breed aanbod koppelen aan lagere prijzen. Molenaar: ‘En wat dacht je van de concurrentie van de zogeheten Nike- en Apple-winkels? Daar spelen de fabrikanten voor winkelier.’ Ook het gemeentelijke beleid is veelal hinderlijk voor winkeliers, constateert de Rotterdamse hoogleraar. ‘Bij grootwinkelbedrijven kun je gemakkelijk parkeren, maar in de binnensteden wordt dat steeds moeilijker en duurder. Je winkel uitbreiden? De panden dalen in waarde, maar de verhuurders laten de huurprijs niet zakken, zelfs niet als winkelpanden al heel lang leeg staan. Ze denken blijkbaar: zoek het zelf maar uit.’