Lokaal winkelen: Ben enthousiast

In 2015 slaan de VOG en Weekblad de Langstraat de handen ineen met maandelijks bedrijvennieuws. Het idee achter dit initiatief is om het (lokale) ondernemen nog beter in beeld te brengen. Dit artikel is één van de artikelen zoals deze week (editie 3 – 26 maart) ook gepubliceerd in de Langstraat.

Behoort u tot die detaillisten waar het water tot aan de lippen staat en geheel niet meer weet hoe het verder moet als de omzet niet gaat aantrekken?

De crisis is hard toegeslagen in de detailhandel en is nu al ruim 6 jaar gaande. De winkelgebieden laten steeds meer leegstand zien en de vooruitzichten zijn niet rooskleurig. De consument verandert in koopgedrag en ondanks dat de economie aantrekt, is het nauwelijks of niet merkbaar in de winkelgebieden. De internetverkoop groeit hard en het is oh zo makkelijk even achter je IPad een bestelling te doen die de volgende dag bij je thuis wordt bezorgd. En tegelijkertijd hoor je steeds meer geluiden van, ik wil toch nog even het artikel zien, voelen, ruiken, sfeer proeven en gezellig even winkelen met een goed advies. Maar hoe krijg je nu de consument weer in je winkel en dat ze ook daadwerkelijk bij je kopen?

Als eenling kun je alleen maar je winkel zodanig gezellig inrichten en onderscheidend maken dat de klant het prettig vindt om juist bij jou te komen, doordat men er een heel fijn gevoel aan overhoudt en die aandacht heeft gekregen die men zo graag krijgt, verwend wordt en trots naar buiten gaat. Veel ondernemers zullen zeggen: Dat doen wij al. Maar als je dan tot de ondernemers behoort die het lastig hebben, dan doe je het niet goed. Je moet je klanten zien te bereiken door ze persoonlijk uit te nodigen en uit te dagen om bij jou te komen. Je zult anders moeten gaan denken en uitgaan van je eigen kracht. De mentaliteit van wachten tot er iemand komt, is allang voorbij en is een belangrijke oorzaak dat het niet lekker gaat.

Neem nu als voorbeeld eens een kappers- of kledingzaak. Ga als ondernemer naar de scholen in je omgeving. Geef demonstraties en modeshows op die scholen en nodig per klas, op een vrij uur of vrije middag en desnoods op een avond een hele klas uit, in je zaak. Zorg dat je zaak zodanig is ingericht dat de leerlingen zien hoe gezellig het kan zijn als je met een paar vrienden daar naar toe gaat en ontvangen wordt in een sfeervolle hoek met IPads en eigentijdse muziek, een drankje van de zaak en een samenkomst plek hebt gecreëerd. Nodig ze ook uit gebruik te maken van jouw hoek als ze toevallig in de buurt zijn en gebruik moeten maken van toilet of zin hebben in een kopje koffie. Dit concept kun je in vele soorten zaken gebruiken en met andere woorden ga aan de gang dat je weer in contact komt met je klant. Het kan niet gek genoeg zijn wat je doet, als je de aandacht maar trekt en de mensen weer binnen krijgt. Haal alle creativiteit die je in je hebt naar boven. Natuurlijk kun je dit ook met mede-ondernemers doen.

In de praktijk zie je ook te vaak de wijzende vinger bij detaillisten/ondernemers naar een ander. De oorzaak dat het niet loopt, ligt niet aan hen zelf maar aan de Gemeente, het Internet, de Ondernemersvereniging die niet voldoende doet en ga maar door. Wijs die vinger eens naar jezelf dan hoef jij je ook niet meer zorgen en druk te maken over die ander en heb je alle energie vrij voor jezelf.

Wil je dus met andere ondernemers samen wat doen dan moet je het eigenlijk gewoon gezellig gaan maken en het moet weer uitnodigend zijn om in je gebied te komen winkelen. Alles wat wij beschreven van “in de winkel” kan natuurlijk ook op het plein of op straat. Probeer dat niet met de ondernemers van de hele Gemeente op te pakken maar doe dat met de ondernemers direct in je naaste omgeving en die dezelfde instelling hebben als jij. Maak ook kenbaar, wie er mee doet en wie niet. Maar ga vooral uit van je eigen kracht en laat je niet ontmoedigen door je omgeving. Laat zien, horen en voelen dat jij weer contact maakt met jouw klanten.

Enthousiasme werkt namelijk aanstekelijk!