Louis de Wit, nieuwe voorzitter

Verandering en vernieuwing bij de Verenigde Ondernemers Geertruidenberg (VOG). Een paar weken geleden is Henk Adriaanse gestopt als voorzitter, zijn opvolger is Louis de Wit. Officieel gebeurde dat op 1 juli. Dat is de dag waarop Adriaanse, de man die de VOG de ‘afgelopen tien jaar op de kaart heeft gezet als gezichtsbepalende voorzitter’, opgevolgd werd door De Wit. Dat was direct de eerste stap in de vernieuwing die men door gaat maken. In de komende twee jaar wil De Wit vernieuwen, veranderen en professionaliseren.

RAAMSDONKSVEER – Waar Adriaanse tien jaar voorzitter was, denkt De Wit eerder aan een periode van twee of drie jaar. “Ik heb absoluut niet de doelstelling om dezelfde termijn te gaan doen als Henk. Ik wil de partij zijn die verandering neer gaat zetten. Waar de VOG een traditionele ondernemingsvereniging was, gaan we veel meer naar een online netwerkcommunity die online actief zal zijn. Het woord van de ondernemer zal ook veel meer te horen zijn dan het woord van de bestuursleden. Die slag wil ik maken. Vervolgens zal er iemand komen die dat continueert.”

“Traditioneel is het zo dat een bestuur vaak namens de leden spreekt bij belangenbehartiging, dat je een netwerk probeert te onderhouden en een platform wil bieden waar ondernemers elkaar kunnen vinden en waar kennis gedeeld kan worden. Maar kennis vinden en kennis delen is niet meer voorbehouden aan traditionele bijeenkomsten”, vervolgt De Wit zijn verhaal. “Dat is meer en meer een online activiteit. In de afgelopen tien jaar hebben we de nodige wapenfeiten neergelegd. Daarbij kun je denken aan de revitalisering van Dombosch en gezamenlijke inkoop. Dat laatste wordt tegenwoordig collectief binnen de eigen branche georganiseerd. Die functie ligt dus minder bij de ondernemersvereniging. Daarnaast is er de behoefte om elkaar langs de nieuwe wegen van communicatie te leren kennen. Daar moeten we op innhaken en dat is precies wat gaan we doen.”

Eén van de krachten van de VOG is de webcommunicatie. “Dat gaan we verder perfectioneren en uitbreiden voor een bredere doelgroep. Daar gaan we ook segmentatie in aanbrengen. Door de informatie te veranderen en te vernieuwen kunnen we iedereen beter bedienen”, zegt De Wit. Dat geeft de VOG ook de mogelijkheid om op een andere manier om tafel te gaan zitten met de gemeente. “Vroeger was de mening van het bestuur mede bepalend, nu niet meer. Door online een poll uit te schrijven voor een bepaald gebied, kunnen we de mening krijgen van de ondernemers die er bij een bepaalde vraag toe doen. Dan is het bij een overleg niet meer: wat vinden jullie? Dan is het: wat vinden de ondernemers? Want je krijgt uitkomsten, aantallen. Het is gebaseerd op feiten.”

Informatie
Dat is waar men bij de VOG sowieso nog meer naar toe wil, feitelijke informatie. Op dit moment wordt in kaart gebracht hoeveel ondernemers er in de gemeente Geertruidenberg gevestigd zijn, waar ze precies zitten en wat ze doen. Op de nieuwe VOG-site worden ze straks allemaal genoemd, lid of geen lid van de vereniging. “Alleen word je als lid anders en breder gepresenteerd, krijg je de mogelijkheid om onder de aandacht te komen bij de andere ondernemers. En kun je je stem laten horen via de polls.” Hoe meer leden er zijn, hoe beter het beeld is dat men kan geven via de polls. Op dit moment zijn er 1700 tot 1800 ‘actieve’ voordeuren, van dat aantal zijn er 300 ondernemers lid van de VOG. “We zetten in op groei. Hoe meer leden je hebt, hoe beter het verhaal naar buiten is.”

Naast het krijgen van informatie via polls en het presenteren van de ondernemers, krijgt de website ook nog een andere functie. Informatievoorziening richting de bezoekers. Omdat er in de media steeds minder aandacht is voor lokaal nieuws, wordt dat nog meer onder de aandacht gebracht. Via contentschrijvers komt er informatie die voor ondernemers van belang is. Voor alle ondernemers. “Maar het kan ook zijn dat het voor een bepaald gebied of een bepaalde sector van belang is. We gaan de informatievoorziening breder leggen”, aldus De Wit, die daarbij niet alleen denkt aan nieuws. “Wie heeft een AED? Bij ons druk je straks op de knop en zie je welke ondernemers een AED op de zaak hebben’ Ik wil inzichtelijk maken waar ze zitten. Zo zijn er meer trajecten die naar buiten toe inzichtelijk gemaakt gaan worden.”

Achter de schermen werkt men hard aan de vernieuwing en verandering, tegelijkertijd denkt men ook al verder. “Een volgende stap is de mogelijkheid voor bedrijven om aan te geven of ze een stageplaats hebben, of dat ze ergens behoefte aan hebben. Interactiviteit met de lokale markt. Maar ook een ‘open koffie’, zoals dat in Drimmelen al een succes is, pakken we bij de kop. Dat gaan we doen op een maandagmorgen, als de winkels gesloten zijn en winkeliers ook mogelijkheid hebben om aan te schuiven. Want ‘it takes two to tango’. En daar gaan we naar toe. Met de gemeente, maar zeker ook met de leden.”

Groeien
De Wit kijkt met de andere bestuursleden naar een mooie toekomst. “Maar, het verleden mogen we absoluut niet vergeten. Dat heeft ons gebracht naar waar we nu staan. Het is alleen zoals het met alles is, soms moet je vernieuwen. En we gaan niet vernieuwen om het vernieuwen, absoluut niet. Het gaat om functionele vernieuwing, voortkomend uit de behoefte in deze tijd. En dan wel naar de breedte toe.”

Als alles volgens planning loopt, presenteert VOG de nieuwe website eind september. “Dan leggen we uit wat de nieuwe vorm is op online gebied en de perspectieven die de leden daardoor krijgen. Maar het is sowieso een groeiproces. Als we dat lanceren en neerzetten, krijgen we in de interactie wensen.” En dat is wat men wil, want die wensen en op- en aanmerkingen is de stem van de leden. De Leden die behoefte hebben om lokaal op een simpele manier met elkaar in contact te komen. “Wij kiezen niet voor een naamsverandering en geven geen geld uit aan een nieuw logo en toeters en bellen, maar gaan we inhoudelijk een slag maken.”