Louwman in ouderenhulp

Automobielonderneming Louwman Group, onder meer bekend van Toyota-importeur Louwman & Parqui, stapt in de markt voor hulpmiddelen voor ouderen en mensen met een beperking. Het neemt de specialist Welzorg uit Almere over van de Britse investeringsmaatschappij IK Investment Partners. Het Nederlandse familiebedrijf zet op die manier een nieuwe divisie naast de import en verkoop van auto’s.

Het is de eerste keer dat Louwman zich begeeft op de markt voor rolstoelen, scootmobielen en rollators. Eerdere overnames vonden allemaal plaats in de automotivemarkt, zegt een woordvoerder van het concern. Voorbeelden daarvan zijn een importeurschap van Suzuki in Zweden en autoactiviteiten in Tsjechië.

Voor Louwman is de overname van het bedrijf met een omzet van euro 186 mln dit jaar een forse uitbreiding. Bij Welzorg, een van de grootste Nederlandse leveranciers van hulpmiddelen voor mobiliteit, staan meer dan duizend medewerkers op de loonlijst. Bij Louwman zijn dat er ongeveer 1250.
‘Het geeft een stabiele basis voor bestendige groei’, aldus de woordvoerder. De markt voor revalidatiehulpmiddelen groeit en zal dat voorlopig ook wel blijven doen. Doordat er de komende jaren meer ouderen komen die ook nog steeds langer leven, zal de vraag blijven toenemen. De automarkt daarentegen heeft de afgelopen jaren een stevige veer moeten laten. ‘Welzorg zit in een branche die sneller groeit’, beaamt de zegsman. Volgens hem zorgt activiteit in hulpmiddelen voor meer balans in het bedrijf. Hij benadrukt echter dat Louwman geen plannen heeft om zich uit de automotive-markt terug te trekken.

Het is niet bekendgemaakt wat Louwman voor Welzorg betaalt aan IK Investment, dat het zelf in 2002 kocht van UBS Capital. De Britse investeerder heeft Welzorg de afgelopen jaren de grens over geholpen naar Denemarken, waar het marktleider is, en Zweden. Daarnaast heeft IK Investment nieuwe producten ontwikkeld en de klantenkring uitgebreid. De belangrijkste klanten van Welzorg, dat vestigingen heeft door heel Nederland, zijn gemeenten, zorgverzekeraars, AWBZ-instellingen en thuiszorgorganisaties.

Welke plannen Louwman met de nieuwe aanwinst heeft, is onduidelijk. Wel geeft de woordvoerder aan dat Welzorg gezien wordt als een investering voor de lange termijn. Louwman steunt het huidige management en de strategie en grote veranderingen zijn op de korte termijn niet te verwachten.
Gerard Brand, algemeen directeur van Welzorg, ziet drie manieren om te groeien. Het bedrijf levert nu vooral mobiliteitsconcepten, maar breidt uit in aangepaste bedden en liften, en woningaanpassingen. Daarvoor zijn al nieuwe concepten ontwikkeld. Verder wordt het aantal verkoopkanalen groter. Nu loopt het leeuwendeel van alle bestellingen nog via het gemeenteloket. Welzorg gaat in de toekomst meer leveren aan zorginstellingen en ziektekostenverzekeraars. Bovendien is in april de eerste Welzorg-winkel geopend. Ten slotte wordt gekeken in welke landen Welzorg nog meer actief kan worden. Daarover wil Brand nog niets kwijt.