Meer winkelruimte in krimpmarkt

Met trots wordt de ontwikkeling van een supermarkt van 1.840 m2 in de media gemeld (vastgoedmarkt.nl) en nog beter: er wordt ook nog eens 840 m2 commerciële ruimte ontwikkelt. Past dit binnen de tijdsgeest of zijn er redenen om kritisch te zijn?

De behoefte aan winkelruimte neemt de komende tien jaar namelijk met gemiddeld 14,5 procent af!

Dat meldt Binnenlands Bestuur enige weken geleden op basis van een analyse van de adviesbureaus Roots en AnalyZus. Tot 2025 zijn volgens het rapport in het meest realistische scenario slechts drie gemeenten waar de behoefte aan winkelruimte groeit. In de rest van Nederland zal het winkelvloeroppervlak moeten krimpen, met gemiddeld 14,5 procent (lees het complete artikel op binnenlandsbestuur.nl).

Maar negeren we een dergelijk rapport of nemen we deze alleen ter kennisgeving aan?

Maar het rapport ‘Winkelgebied 2025’ van ING beschrijft vergelijkbare uitkomsten? In dit rapport wordt beschreven dat op plekken, waar soms nog wel enige groei in de vraag was, men stug doorging met plannen om nieuwe winkelmeters toe te voegen. Gebrek van kennis van zaken hierbij speelt een verder oplopende overcapaciteit en toenemende leegstand in de kaart. Als kansrijke winkelgebieden meldt het rapport overigens wel oa het volgende gebied (‘Back to basics’):

  • Functionele winkelcentra, overzichtelijk, kern zonder opsmuk
  • Mix van food, persoonlijke verzorging en persoonlijke diensten
  • Makkelijk bereikbaar, goedkoop parkeren, food (supermarkt) als trekker
  • Kleine, middelgrote of grote steden, centrum van buurt/wijk

Er zijn dus zeker kansen. Kritisch kijken naar en rekening houden met de nabije detailhandelswerkelijkheid zou er wellicht bij kunnen helpen om deze kansen maximaal en centrumbreed te benutten.