Vandaag was het eindelijk zover op de autoshow in Genève en dan nog wel een auto die kan vliegen: De Pal-V Liberty.

© PAL-V

Sinds het merk Spyker is er geen nieuw Nederlands automerk meer geïntroduceerd op een internationale autobeurs.

Dit zijn de eerste beelden van ook de cockpit van de vliegende auto. Het moet gezegd worden, hier is niet kinderachtig gedaan met luxe materialen. Dat mag ook wel, want wie met zijn auto van de grond wil komen, moet minimaal 500.000 euro meebrengen, plus een geldig vliegbrevet.

© PAL-V

Gyrokopter
De PAL-V is vooral gebaseerd op de techniek van de gyrokopter met zijn duwpropeller aan de achterkant en rotor op het dak. De duwpropeller zorgt voor voorwaartse snelheid tijdens het opstijgen. Vervolgens gaat de rotor draaien door de luchtstroming. Deze rotor levert de aerodynamische lift, net zoals de vleugel van een vliegtuig. De rotor zelf is niet aangedreven. Dat het systeem niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk werkt, is zeker. Vijf jaar geleden werd een eerste succesvolle proefvlucht uitgevoerd met een prototype van de PAL-V vanaf vliegbasis Gilze-Rijen.

© PAL-V

Euro 95
Voor de aandrijving zorgen twee Rotax vliegtuigmotoren. De transformatie van de wegvariant naar de luchtvariant en andersom hoort niet meer dan 5 à 10 minuten in beslag te nemen. Minder dan de gemiddelde tankbeurt dus. Over tanken gesproken: de Liberty kun je gewoon vullen met Euro 95.

© PAL-V

Bron: BN De Stem

Ontdek meer van VOG Verenigde Ondernemers Geertruidenberg

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder