De omzet van de Nederlandse detailhandel is in februari voor de dertiende achtereenvolgende maand gedaald. De winkels zagen de inkomsten met 4 procent afnemen in vergelijking met een jaar eerder. Ze verkochten 5 procent minder producten, terwijl de prijzen met gemiddeld 1 procent stegen.

Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag heeft bekendgemaakt. In januari daalde de omzet van de detailhandel al met 5 procent. Over geheel 2009 liepen de inkomsten met bijna 5 procent terug. Vooral doe-het-zelfwinkels deden het slecht in februari. Zij boekten 11 procent minder omzet. Winkels die huishoudelijke artikelen verkopen, kregen een tik van bijna 8 procent.

Supermarkten zagen de omzet met 2,2 procent dalen. Deze daling is voor een belangrijk deel veroorzaakt door de prijzenslag tussen de verschillende ketens, maar het aantal verkochte producten nam ook af. ,Het algemene beeld is heel somber”, zei CBS-econoom Michiel Vergeer in een toelichting. Volgens hem komt uit de cijfers ook naar voren dat speciaalzaken het steeds meer moeten afleggen. De sterke omzetdaling van de doe-het-zelfzaken is daardoor mede veroorzaakt. ,,IJzerwaren- en gereedschapszaken verdwijnen uit het straatbeeld”, aldus Vergeer.

De speciaalzaken in voedings- en genotsmiddelen boekten 6 procent minder omzet en verkochten ruim 6 procent minder producten. In januari werd er al ruim 10 procent minder omzet geboekt, het verkoopvolume was toen 8 procent lager. Drogisterijen deden wel goede zaken. Zij behaalden 1,4 procent meer inkomsten. Textielsupermarkten hielden de schade beperkt tot een omzetdaling van 0,9 procent.

Ontdek meer van VOG Verenigde Ondernemers Geertruidenberg

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder