Ondernemer in beeld: Business Alignment Group

Met Business Alignment Group naar betere bedrijfsresultaten door sterkere verbondenheid

Rom van Oers

“Communiceren is een essentieel onderdeel van het managen van een bedrijf. Ondernemen wordt steeds complexer en nog meer ‘topsport’ dan het al was. De kern van de Business Alignment Group filosofie wordt gevormd door het werken aan de samenhang en continue verbetering van de verbinding tussen de drie essentiële stakeholders: de klanten, de medewerkers en de leveranciers. Dat maakt duidelijk dat de mens nog steeds de verbindende factor is. Met business alignment beoordelen we via een core-scan wat er goed gaat en wat er verbeterd moet worden. Daarbij kijken we ook naar het veranderpotentieel van de organisatie en de kansen die in de markt liggen. Met andere woorden: we verbinden klantwensen, medewerkers potentieel en leveranciersambities. Het doel is een beter dan wel stabieler bedrijfsresultaat en een langdurige borging van de continuïteit van de organisatie.” Dat zegt Rom van Oers, oprichter van de Business Alignment Group.

Er zijn talloze personen die Rom van Oers inspireren, maar meer dan personen is juist teamsport een inspiratiebron voor hem. Hij legt uit: “Het idee dat alles in het teken staat van de teamprestaties is iets wat inspirerend werkt en wat ook meer dan ooit toepasbaar is op het modern management.
Teamsport is net als een winkelformule of een sterk merk, waarbij alle factoren op elkaar afgestemd dienen te zijn en iedereen een gezamenlijk verbondenheid als doel moet hebben om een maximaal resultaat te behalen.

Rom is sinds 2006 actief als directieadviseur en interimmanager en heeft hij bij een breed scala aan bedrijven advies- en interim-opdrachten vervuld. Deze opdrachten waren gericht op zowel de achterzijde van organisaties (het inkoop- en leveranciersmanagement) als aan de voorzijde van organisaties (marketing-, merken- en retail management). In alle functies en opdrachten is zijn focus gericht op het vergroten van de toegevoegde waarde, het verbinden van mensen en teams en het beter maken van organisaties met als doel een substantieel beter bedrijfsresultaat.

Rom van Oers wil zich met zijn Business Alignment Group eveneens gaan richten op de lokale bedrijven. “Raamsdonksveer mag trots zijn op de grote industrieterreinen die in de gemeente liggen en waarop een enorme diversiteit aan bedrijven is gevestigd”. Mijn werkwijze steunt op drie pijlers, en start met een core-scan op deze 3 terreinen: merkwaarde, interne kracht en leverancierspotentieel. Bij merkwaarde kun je je afvragen: wat is mijn belofte aan de klant en wat is mijn uniciteit en toegevoegde waarde ofwel wat is het DNA mijn organisatie. Bij interne kracht is dat: hoe verlopen de communicatie processen en hoe is de organisatiestructuur opgebouwd rondom de (eind-)klant. Bij leverancierspotentieel is het naast de vraag met hoeveel leveranciers zaken wordt gedaan en de bekende 80/20 regel, vooral ‘ haal ik het maximale uit het potentieel van mijn leveranciers’. En zeker ook: wanneer heb ik voor het laatst mijn leveranciers betrokken bij de strategie van mijn bedrijf.
Mijn doel is met de Business Alignment Group de toegevoegde waarde van een organisatie voor zijn/haar klanten te verbeteren, door een substantieel inhoudelijke verbinding te maken met alle belangrijke stakeholders. In de uit te voeren core-scan is communicatie daarbij een belangrijk instrument. Met het maken van bijv. een ‘merkpaspoort’ beschrijf je alle essentiële zaken van het bedrijf (het DNA). Maar ook met storytelling kun je alle stakeholders bereiken. Daarmee wordt een organisatie onlosmakelijk verbonden met zijn klanten/consumenten, zijn medewerkers en zijn leveranciers. Het zorgt ervoor dat deze stakeholders jouw ambities en doelstellingen gaan omarmen én met jou gaan realiseren.

De klanten voelen dat je luistert en belonen dat met loyaliteit; dus een grotere klantwaarde en dus beter resultaat. Medewerkers weten waar het bedrijf voor staat en zullen dat beter begrijpen en ondersteunen.

“De Business Alignment Group helpt je graag bij het verbinden van de stakeholders. Daar waar nodig kunnen wij je adviseren, begeleiden of coachen. Kijk anders voor meer informatie op mijn website,”, aldus Rom van Oers tot besluit.

 

 

Bron: Redactie – Jan Hoek 17-6-2019