Persoonlijke relaties en werk zoeken

Het aandeel werklozen dat personeelsadvertenties doorneemt was in 2011 met acht op de tien vrijwel even hoog als in 2004. In de periode 2004-2011 zijn werklozen bijna twee keer zo vaak via internet personeelsadvertenties gaan doornemen.

Bijna drie kwart van de werklozen heeft in 2011 op internet personeelsadvertenties doorgenomen. En 57 procent van alle werklozen reageerde daadwerkelijk op een digitale advertentie. Het doornemen van personeelsadvertenties in andere media als kranten en tijdschriften was in 2011 nog steeds belangrijk, maar het belang ervan neemt gestaag af. Had in 2004 nog 74 procent van de werklozen op deze manier naar werk gezocht, in 2011 was dat nog 58 procent.

Een andere populaire manier van werk zoeken is het inzetten van persoonlijke relaties. Dit kan zowel via persoonlijke contacten als via social media. In 2011 informeerde 55 procent van de werklozen bij familie of bekenden. Daarnaast had 45 procent in de voorgaande vier weken een open sollicitatiebrief geschreven.