‘Anders blijft er weinig polder meer over‘ : zegt wethouder John van Vugt.

De verkeerslichten bij knooppunt Hooipolder. © Ron Magielse / het fotoburo

Geen lange weg door de polder tussen Oosterhout en Raamsdonksveer, maar een korte directe verbinding vanaf de A59. Dat is het plan van de gemeente Geertruidenberg voor de nieuwe op- en afrit bij knooppunt Hooipolder. “Met significante voordelen“, zegt wethouder John van Vugt, die met een compleet uitgetekend plan naar Rijkswaterstaat en de minister gaat.

Over enkele jaren gaat knooppunt Hooipolder op de schop. Waar nu veel mensen de A59 op- en afgaan bij de watertoren, daar gaat die afrit verdwijnen. Rijkswaterstaat heeft een nieuwe aansluiting getekend ter hoogte van Statendam bij Oosterhout: vanaf daar voert een 2 km lange verbindingsweg door een natuurgebied en de Kartuizerpolder naar Raamsdonksveer.

Kloosterhoeve
Alleen vindt Van Vugt dat zijn gemeente zo veel te veel belast wordt. “We hebben al de Amercentrale en Hooipolder met al zijn files, ongelukken, geluidsoverlast en fijnstof. Met deze nieuwe weg blijft er weinig polder meer over, er komen hele hoge wegconstructies in het landschap.“ En misschien wel het belangrijkste argument om deze verbindingsweg te weren: het asfalt komt op enkele tientallen meters afstand van De Kloosterhoeve, centrum voor Huntington-cliënten. “Met meer geluid, licht en hectiek gaat de gezondheid van onze 52 mensen veel sneller achteruit“, zegt bestuurder Mireille de Wee. Met een drukke weg voor de deur is volgens haar de veiligheid in het geding; een deel van de cliënten mag zelfstandig naar buiten. “Zij hebben weinig risicobesef. Ook is er een hoge mate van suïcidaliteit onder Huntington-patiënten.“ Volgens De Wee zijn er gesprekken met Rijkswaterstaat. Mocht de verbindingsweg worden zoals Rijkswaterstaat heeft getekend, wordt een verhuizing overwogen.

Sluipverkeer
De gemeente Geertruidenberg broedde de afgelopen maanden met bewoners en belangengroepen op het alternatief. Daarin wordt De Kloosterhoeve grotendeels ontzien. De snelwegaansluiting komt ter hoogte van de Donge en is dichter bij het knooppunt. De verbindingsweg naar Raamsdonksveer is fors korter en hoogstens 950 meter lang. Volgens Van Vugt ontsnapt daardoor flink wat polder- en natuurgebied aan de asfaltmachines. “Een ander voordeel is dat het sluipverkeer in Raamsdonk en Waspik minder wordt met deze op- en afrit.“

Het alternatief van Geertruidenberg kost 26 tot 38 miljoen euro, enkele tientallen miljoenen euro’s meer dan de weg van Rijkswaterstaat. Van Vugt hoopt dat het Rijk opdraait voor de extra middelen. “Dat wordt een hele kluif. Wij zijn al decennia leverancier van energie voor de regio. Zie dit als wisselgeld. Het kost meer, maar het is over een periode van veertig jaar zeker de moeite waard.“

Bron: BN De Stem – Sjoerd Marcelissen, 21-11-2018

Ontdek meer van VOG Verenigde Ondernemers Geertruidenberg

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder