‘Plannen van BOEi komen te laat’

Ze zijn de laatsten der Mohikanen, de motormannen van SPS, Special Parts Supply. Hun buren, Heavy Decor en ABC geluidbeheersing zijn enkele maanden geleden al vertrokken. Essent heeft het huurcontract opgezegd. Een prachtig logo van SPS siert de gevel van hun pand op het terrein van de oude Dongecentrale. Ze zitten er al tien jaar, maar ze moeten er weg. Dat weten ze al jaren. Essent gaat slopen. Althans…

Want plotseling is BOEi zich met de oude Dongecentrale gaan bemoeien. De organisatie die zich ontfermt over oude fabrieksgebouwen wil het terrein een nieuwe bestemming geven. In 2012 draagt Essent voor een symbolisch bedrag (waarschijnlijk een euro) vier complexen op het terrein aan BOEi over: de centrale zelf, de kantoren, het filtergebouw en de woningen. Het pand waarin SPS gehuisvest is, de voormalige werkplaats en het magazijn van Essent, zit daar niet bij. Maar Eric Martens van SPS heeft al wel van BOEi begrepen dat kunstenaars straks mogelijk welkom in de dan nieuw aangeklede hal van de centrale, schuin aan de overkant. En dat is wrang.

“De plannen van BOEi komen te laat”, legt hij uit in het pand waar hij graag wil blijven zitten. Zijn bedrijf maakt custom built motorfietsen, naar de wens van de klant dus. Beneden is de ‘vuile’ werkplaats. Op de eerste verdieping is de ‘winkel’. “Een prachtruimte”, vindt Martens. “Ruig en industrieel, het kan niet beter.’ Martens vindt het jammer dat BOEi dit pand niet wil hebben. “Ik heb gevraagd of Essent het pand aan ons wil verkopen, maar dat willen ze niet. In de tussentijd zie ik hier regelmatig projectontwikkelaars het terrein op rijden. Er gebeurt van alles. Hierachter heeft Essent een stuk grond aan Oudenallen verkocht, dat hier aan grenst. Willen die dit pand niet hebben? En wat doet Essent met de twee panden inclusief de kantine hier tegenover? Volgens mij is sloop voor Essent veel te duur”.

Al dienieuwe verwikkelingen leggen een hypotheek op de verhuisplannen van SPS.Toen anderhalf jaar geleden duidelijk werd dat de drie huurders het terrein moesten verlaten, heeft SPS samen met drie andere ondernemers een plan ontwikkeld voor vier loodsen bij de Pontonnierskazerne, naast autobedrijf Leemans. Lang niet zo ‘mooi’ als het pand waar SPS nu in zit. Maar SPS heeft er al wel geld in gestoken.

“De plannen van BOEi komen te laat”, herhaalt Martens. “Mijn tijd is op. Maar ik hoop het niet mee te maken dat ik hier straks voorbij rijd en iemand anders in dit prachtige pand zie zitten. Daar mag ik dan alleen nog naar zwaaien.”