Schellenbach: ‘Altijd kansen blijven zien’

Francois Schellenbach is de eigenaar van het reclameproductiebedrijf Schellenbach. In dit artikel vertelt hij over zijn ondernemerschap en hoe hij omgaat met de coronacrisis.

Door Sara Berende

Francois Schellenbach woont sinds zijn veertiende in Raamsdonksveer en is al ruim 30 jaar eigenaar van Schellenbach. Het bedrijf is ooit begonnen als schilders- en glaszetbedrijf en in 1991 heeft Francois het bedrijf overgenomen van zijn ouders.

SONY DSC

Voordat Francois het bedrijf overnam, rond 1990, raakte Francois geïnteresseerd in het computergestuurd printen. Hij besloot iets met deze interesse doen en op deze manier is Francois de reclameproductie in gerold. Het schildersbedrijf Schellenbach werd zo dus reclameproductiebedrijf Schellenbach. Inmiddels is Schellenbach uitgegroeid tot één van de meest veelzijdige signbedrijven van de regio!

Schellenbach is een reclameproductiebedrijf, maar er wordt vandaag de dag veel meer dan banners, vlaggen en ander reclamemateriaal geproduceerd. Ze maken bijvoorbeeld ook speciale displays voor bedrijven en ook in de evenementenbranche zijn ze actief. Schellenbach is dus erg veelzijdig en dat kenmerkt het bedrijf. De grote groei van het bedrijf zorgde voor de nodige verbouwingen en het gebouw is inmiddels drie keer zo groot geworden. Francois hoopt dat het bedrijf door kan blijven groeien en hoopt over 10 jaar twee keer zo groot te kunnen zijn als nu.

Omdat zijn ouders ondernemers waren, rolde Francois makkelijk het ondernemerschap in. Toch heeft hij hiervoor ook bewust de keuze gemaakt. Het sprak hem aan dat je kunt doen wat je leuk vindt en dat je zelf de regie in handen hebt. Francois vindt zijn werk dan ook erg leuk en komt met veel plezier naar zijn werk!

Ik vroeg Francois wat de belangrijkste eigenschappen zijn voor een ondernemer: “Altijd kansen blijven zien.” Francois vertelt dat je als ondernemer goed om je heen moet blijven kijken en kansen aan moet pakken. ‘Out of the box’-denken is een must, zeker in deze rare tijden. Hij voegt toe dat “orders scoren” in deze moeilijke tijd het bedrijf nog meer enthousiasme en voldoening geeft dan normaal. Het bedrijf kende de afgelopen maanden een afname van de omzet door de coronacrisis, maar door nieuwe orders kunnen ze blijven doen waar ze goed in zijn en het geeft het gevoel weer vooruit te kunnen.

Sinds twee jaar beheert Francois ook een tweede bedrijf: ‘Yacht Floors’. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het maken van exclusieve marine vloeren voor boten. Francois kwam erachter dat de huidige machines van Schellenbach geschikt waren voor de productie van dit soort matten. Het bedrijf is momenteel erg succesvol!

Tot slot vroeg ik Francois om tips voor andere ondernemers. Hij vertelt dat je in het ondernemerschap altijd jezelf moet blijven en dat je je eigen draai in het ondernemerschap moet vinden. Je eigen manier van ondernemen is altijd goed!