Stress… Wat doet dit met je en hoe voorkom je het?

Stress kun je op allerlei manieren en momenten ervaren. Vaak word het gezien als een klacht, een klacht waaruit een reactie optreedt vaak met verschillende symptomen.

Op basis hiervan wordt er vaak direct geroepen: 

  • Je hebt het te druk
  • Te veel taken op je bord 
  • Tijdsdruk
  • Ingewikkelde projecten/trajecten/vraagstukken
  • Problemen op het gebied van klanten, timemanagement, financiën

Maar moeten we stress direct zien als een klacht met de vaak bijbehorende symptomen? Of helpt het wanneer we analyserend kijken naar de oorzaak hiervan? Wanneer je herkent en nog belangrijker erkent waar de stress vandaan komt en wat het veroorzaakt, kun je gemakkelijker werken naar de oplossing: minder stress.

Wanneer je stress ervaart, triggert dit iets in je lichaam. Dit kan per persoon verschillend zijn, al kost het van iedereen hetzelfde: energie. Stress zorgt ervoor dat je energieniveau snel daalt. Deze snelle daling kan allerlei gevolgen hebben, oftewel symptomen veroorzaken, zoals: moeheid, snel ziek, uitslag en haaruitval. 

Belangrijk is dan ook om stress zo snel mogelijk te herkennen en uiteindelijk te voorkomen! Bovenstaande symptomen (en nog veel meer symptomen) kun je tackelen door op de volgende zaken goed te letten:

  1. Emoties: sneller van streek, geëmotioneerd, kort lontje etc. 
  2. Ziekteverzuim: vaak ziek, zwak en/of misselijk
  3. Zichtbare veranderingen in gedrag / uiterlijk etc.

Naast het feit dat je goed kunt letten op jezelf en je omgeving om stress signalen te herkennen, kun je er aan bijdragen deze te verminderen:

  • Verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag
  • De manier van communiceren met anderen
  • De keuzes die je maakt
  • Creëer een plek en vertrouwenspersoon waar mensen terecht kunnen wanneer ze ergens tegenaan lopen.

Al met al is stress met hele simpele gewoontes al ver te voorkomen. Allemaal gewoontes die we ook al gebruiken in het dagelijkse leven en die we zelfs aanhouden en geleerd krijgen van baby af aan… De drie, al gebruik ik er vaak vier, ‘R’en’ in het leven;

  1. Rust
  2. Reinheid
  3. Regelmaat 
  4. Ritme

Wat wordt er binnen de organisatie al gedaan om stress te erkennen, herkennen/signaleren en aan te pakken? Denk hier eens over na…

 

Heb je ook kennis die je wilt delen in een artikel? Of wil je in gesprek over ondernemerslessen? Laat het ons weten! Wij bieden je graag een podium. Dit kan via Academy@vog.nl

Coördinator VOG Academie – Sabine van der Hulst