Toename zondagse verkopen

Zondag wordt een steeds belangrijkere dag voor Nederlanders om boodschappen te doen, nu steeds meer supermarkten ook op die dag geopend zijn.

Inmiddels doen ruim zes op de tien huishoudens weleens een boodschap op zondag, meldt onderzoeksbureau GfK woensdag. Dat was twee jaar eerder nog ongeveer de helft en in 2008 ruim een kwart.

De zondagse verkopen van de supermarkten namen vorig jaar met 30 procent toe tot in totaal bijna 1,2 miljard euro. Gemiddeld gaan er per zondags bezoek ongeveer acht producten langs de kassa. Die zijn samen goed voor dik 20 euro.

Vooral jongeren, zowel singles als tweeverdieners, maken gebruik van de zondagsopening. Gepensioneerden struinen op die dag nog maar beperkt langs de schappen. Ook regionaal zijn er grote verschillen. Huishoudens in het noorden en oosten van het land gaan naar verhouding minder vaak op zondag naar de supermarkt dan die in de Randstad en in het zuiden.

De zondag is nu verantwoordelijk voor 3,5 procent van de totale omzet van de supermarkten. Omdat de supermarkten nu meer op zondag verkopen, is het er wel rustiger geworden in de avonduren. De avondverkopen en ook de vrijdag- en zaterdagomzet namen in belang af. Die laatste twee dagen zijn nog wel de belangrijkste verkoopdagen.