Trompet dé oplossing voor Hooipolder?

‘We willen aanpak knooppunt openbreken’ Alle verkeerslichten vervallen. Ook het sluipverkeer in de dorpen zal flink afnemen.

Trompetvariant knooppunt Hooipolder. © Richard Gesell/Platform Raamsdonk

Platform Raamsdonk komt met een compleet nieuw plan voor knooppunt Hooipolder: de trompetvariant. ,,Uniek in Nederland”, zo beweren Cees Melis en Otto van Kakerken.

De trompet maakt heel veel lussen rond het knooppunt Hooipolder, vandaar zijn naam. ,,Ja, er moeten meer kilometers worden gereden, er is asfalt nodig”, erkennen beide initiatiefnemers. ,,Maar je hoeft niet meer stil te staan bij de verkeerslichten.” Want in de ‘trompet‘ is er vanuit de twee snelwegen, A27 en A59, steeds een aansluiting naar het noorden, zuiden, westen of oosten. Iemand uit Oosterhout, die in de anonimiteit wil blijven, tipte het Platform Raamsdonk. Melis en Van Kakerken zijn ‘diehards‘ als het gaat om Hooipolder. Al jaren strijden ze voor een volwaardige kruising en minder sluipverkeer in de omliggende dorpen.

Knooppunt Hooipolder. © Pix4Profs/Joyce van Belkom

Rijkswaterstaat is bezig met de plannen rond knooppunt Hooipolder. Er komt een verbindingsboog van de A59 naar de A27, een deel van de verkeerslichten blijft staan. Daarnaast vervalt de afrit bij de watertoren in Raamsdonksveer; een nieuwe weg door de polder van Oosterhout en Raamsdonksveer is nodig om dit verkeer af te wikkelen. De werkzaamheden beginnen in 2022.

Omstreden weg
Eind vorig jaar werd het tracébesluit genomen door de minister, wat betekent dat er in principe weinig meer verandert. ,,Wij willen de hele aanpak van Hooipolder openbreken”, is Melis overtuigd. ,,Ten westen van Hooipolder verandert er niets. De aansluiting bij de watertoren kan blijven, waardoor een nieuwe weg van Oosterhout naar Raamsdonksveer niet meer nodig is.” Deze weg is omstreden en wordt aangevochten vanuit De Riethorst Stromenland, dat een centrum voor Huntington in dat poldergebied heeft. De lokale politieke partij SVP houdt zelfs een bewonerspetitie tegen deze weg. Inmiddels zijn er duizenden handtekeningen opgehaald.

Een schematische weergave van de aanpassingen bij Hooipolder.

Aan de oostkant plukt de regio evengoed de vruchten, denken Melis en Van Kakerken. ,,Het sluipverkeer in Waspik en Raamsdonk vermindert, omdat de doorstroming op het knooppunt verbetert. In de oplossing van Rijkswaterstaat moeten inwoners van Raamsdonk fors meer kilometers rijden om op de snelweg te komen. Dat beseffen veel mensen nu nog niet. In de trompetvariant is dat veel minder.” Al enige tijd bekijken de gemeenten Geertruidenberg en Waalwijk meerdere oplossingen om deze kernen te ontzien van het verkeer. Zo wordt gedacht aan een 30 km zone en het opwaarderen van sommige polderwegen.

Lagere kosten
En het kostenplaatje? ,,Dit kost gegarandeerd geen 250 miljoen euro, zoals de verbindingsboog”, schatten de mannen van het Platform Raamsdonk. ,,Wij denken aan 120 tot 140 miljoen euro. Je hebt in de trompetvariant veel minder ‘kunstwerken‘ nodig: een tunnelbak onder de A27 en viaduct over de A59. Bij de variant van Rijkswaterstaat zijn nu vijf ‘kunstwerken‘ nodig.” De veiligheid blijft gewaarborgd. ,,De op- en afritten hebben dezelfde lengte als bij Zonzeel of Waalwijk, waar sprake is van halve trompetaansluitingen.”

Breed draagvlak
De trompetvariant neemt aan de oostkant wel iets meer ruimte in beslag dan de Rijkswaterstaat-aanpak. Volgens Melis en Van Kakerken is dit veelal particuliere grond en blijft er een voldoende afstand tot aan de huizen. ,,We hopen een breed draagvlak te creëren voor deze oplossing.” Zo worden contacten aangehaald met andere bewonersgroepen en hopen ze dat de ondernemers in de regio zich scharen achter deze oplossing. ,,Het is in het belang van het bedrijfsleven, want de doorstroming is er. Niemand met gezond verstand kan hiertegen zijn.”

De ‘trompet‘ is bekend bij het projectteam van Rijkswaterstaat, zo laat een woordvoerder weten. ,,Er zijn vaker alternatieven voor Hooipolder aangedragen. Deze varianten kunnen niet op tegen het huidige ontwerp; als het gaat om veiligheid, verkeerskundige werking, herkenbaarheid voor weggebruikers, ruimte en financiën.” Tegen het tracébesluit zijn enkele tientallen bezwaren ingediend. Deze worden door de Raad van State beoordeeld. Afgelopen week bleek dat het werk aan de A27 niet geremd wordt door stikstofmaatregelen.

Bron: BN De Stem – Sjoerd Marcelissen 16-11-19