Twitter voor ondernemers

Twitter is niet alleen voor pubers die niets beter te doen hebben of consultants die graag belangrijk doen over zichzelf…

Twitter is voor ondernemers:
* Een manier om je bedrijf een persoonlijk gezicht (stem) te geven
Kijk maar eens naar @starbucks en hoe zo’n groot, onpersoonlijk bedrijf menselijk wordt.

* Een extra kanaal om klantenservice te verlenen
Kijk maar eens hoe @microsofthelps klanten helpt met computerproblemen

* Een extra manier om potentiële klanten te informeren over aanbiedingen en ontwikkelingen
Kijk maar eens op hoe Nederlandse lunchketen @lebkov van zich laat horen

* Een manier om te achterhalen wat jouw potentiële klanten willen, vragen, bezig houdt
Kijk maar eens wat er allemaal gezegd wordt over #koffie

Maar Twitter is vooral een manier om potentiële klanten te vinden en direct te benaderen (je leest het goed!). Bekijk (schaatsenverkoper?) maar eens wie het hebben over #schaatsen, of zoek via http://twitter.grader.com/search op jouw stad, product, of thema en zie de 100 meest populaire twitteraars voor dat onderwerp. Kijk wie zij volgen en doe dat ook, check wie hen volgt en doe dat ook, benader mensen, wordt ‘teruggevolgd’ en bouw een bestand op van jouw doelgroep. Zo simpel is het.
Twitter is: informatie delen

Op Twitter is de regel dat je iedereen kunt benaderen, zolang je iets interessants te zeggen hebt. Mensen vervelende berichten sturen of ‘spammen’ is uit den boze. Gesprekken aangaan over je bedrijf en je product is wel helemaal geaccepteerd. Het gaat er om, andere mensen te helpen door informatie te delen.

Twitter is, kortom, het proberen waard. De enige investering is tijd. Jaja, tijd is geld, maar Twitter ook. Dus.