Van bedrijfsvoering naar uitvoering op de werkvloer

Bedrijfsvoering is de wijze waarop het bedrijf geëxploiteerd wordt: de manier waarop de bedrijfsprocessen van een bedrijf worden bestuurd en uitgevoerd met inbegrip van de resulterende producten en diensten en de externe relaties met klanten, leveranciers, partners en anderen. Deze letterlijke beschrijving is te vinden op www.encyclo.nl.

In de essentie klopt deze vertaling uiteraard. Waar echter minder vaak rekening mee wordt gehouden, is dat er binnen deze vertaling een groot essentieel deel verwerkt zit wat vaak onderbelicht of zelfs overgeslagen wordt. Dit is namelijk de uiteindelijke uitvoering door werknemers.

Gedurende het jaar/de jaren kijk je als ondernemer naar verschillende facetten binnen je bedrijf. Een daarvan is o.a. het aanpassen en doorvoeren van bepaalde plannen. Deze plannen worden dan mooi uitgewerkt, regelmatig in samenwerking met de verschillende managers binnen het bedrijf en vanuit daar worden ze gepresenteerd en doorgevoerd.

Maar heel weinig bedrijven nemen hier de stem van de werknemer op de werkvloer mee. Een gemiste kans, aangezien er daar direct gewerkt wordt met deze aanpassingen, waardoor werknemers sneller inhoudelijk kunnen toelichten hoe het gaat. Sterker nog, wanneer een werknemer was meegenomen tijdens het maken van deze nieuwe plannen zouden er 9 van de 10 keer zelfs direct aan tafel al obstakels overwonnen worden. Nog voordat deze op de werkvloer aan het licht zouden komen.

Er wordt te weinig gerealiseerd dat veel kennis en expertise over de uitvoer bij werknemers ligt. Wanneer deze betrokken worden in de plannen tackel je direct de eerste obstakels. Maar nog belangrijker is dat wanneer je werknemers betrekt in deze processen, ze zich ook gehoord voelen, omdat er ’een stem’ vanuit de werkvloer mee wordt genomen hierin.

Hoe vaak gebeurt het dat organisaties bepaalde processen e.d. aanpassen en ervan uitgaan dat nadat de plannen gepresenteerd worden aan de werknemers (als dit überhaupt al wordt gedaan) dat het daarmee klaar is en alles op rolletjes zal lopen.

Mensen willen graag gehoord worden, willen begrepen worden, willen vragen kunnen stellen en meedenken in deze belangrijke wijzigingen. Uiteindelijk treft het hen namelijk het snelste, positief of negatief.

Zorg ervoor dat nieuwe ontwikkelingen tastbaar worden gemaakt en werknemers een stem krijgen. Communicatie is essentieel hierin! Wanneer dit gebeurt zullen deze nieuwe ontwikkelingen zichtbaar sneller en succesvoller geïmplementeerd kunnen worden.

Uiteindelijk gaat het om het vinden van de juiste balans tussen een goed resultaat (ook financieel) en de sfeer binnen het bedrijf en de werknemers.

Samen maak je elkaar groter en sterker!

 

Heb je ook kennis die je wilt delen in een artikel? Of wil je in gesprek over ondernemerslessen? Laat het ons weten! Wij bieden je graag een podium. Dit kan via Academy@vog.nl

Coördinator VOG Academie – Sabine van der Hulst