Van Drunen Woondecoratie: “Onze manier van werken is nu nóg persoonlijker”

Kees van Drunen runt samen met zijn vrouw Birgitta de zaak ‘Van Drunen Woondecoratie’ aan de Keizersdijk in Raamsdonksveer. Ondanks de turbulente tijd houden Kees en Birgitta zich goed staande en hebben ze meer aandacht voor hun klanten dan ooit. In dit artikel vertelt Kees meer over zijn loopbaan en hoe hij onderneemt als retailer in de coronacrisis.

Door Sara Berende

Kees van Drunen komt uit Raamsdonk en heeft de studie Economische Bedrijfstechniek afgerond aan de HTS in Tilburg. Na zijn studie kwam Kees te werken als aftersalesmanager bij een bubbelbadenfabrikant in Amsterdam. “Maar helaas had ik het daar niet naar mijn zin. Ik ben toen tijdelijk gaan werken in het bedrijf van mijn vader: van Drunen Woondecoratie.” Echter, dit werk beviel Kees zo goed, dat hij is blijven hangen in het bedrijf. Kees heeft zich laten bijscholen om het vak te leren en in 1994 heeft hij het bedrijf overgenomen. Sinds 2000 heeft zijn vrouw Birgitta zich aangesloten bij Kees.

“Het ondernemerschap beviel goed omdat alle aspecten van een bedrijf naar voren komen. Het complete plaatje van het ondernemerschap sprak me aan. Daarnaast vind ik het leuk om mijn eigen lijnen uit te zetten en zelf beslissingen te maken”, aldus Kees. Inmiddels runt hij de zaak al 25 jaar. Het bedrijf is gespecialiseerd in woondecoratie en heeft een ruim aanbod in gordijnen, vloeren en binnenzonwering. Advies, service en kwaliteit staan in het bedrijf voorop. Kees en Birgitta zien zichzelf ook meer als adviseurs: “Het contact met klanten vinden we fijn en we willen er graag voor zorgen dat een klant tevreden de deur uit loopt. Het is voor mensen fijn als er iemand met ze meedenkt en een passend advies kan geven.”

Ondanks dat het bedrijf al lang bestaat, is Van Drunen niet in grootte gegroeid. Daar heeft Kees bewust voor gekozen. “We hebben eerder wel personeel gehad, maar daardoor was ik meer bezig met het managen van het personeel en niet meer met mijn vak. Daarom zijn we bewust klein gebleven, zodat we beiden echt in het vak zitten en mensen goed kunnen adviseren. Het kleinschalige voelt daarnaast ook voor de klanten heel vertrouwd. Het persoonlijke contact dat we hebben met de klanten is dan groter”, aldus Kees.

Dat persoonlijke contact is de afgelopen tijd alleen maar groter geworden. Door de lockdown is de winkel voor bijna 3 maanden dicht geweest. Dat was in het begin even pittig, maar door belletjes en mailtjes van klanten merkten Kees en Birgitta dat er nog veel vraag was naar hun producten. “Daarom hebben we onze manier van werken aangepast en gaan we nu zelf naar de klanten toe. Hierdoor wordt onze manier van werken nóg persoonlijker en dat wordt erg gewaardeerd. We hebben enorm geluk dat het zo kan en gelukkig weten onze klanten ons goed te vinden.”