(Verkeers)veiligheid Dombosch in geding

De gemeente Geertruidenberg moet nu echt iets doen aan de verkeersveiligheid op industrieterrein Dombosch. Dat zegt voorzitter Henk Adriaanse van de Verenigde Ondernemers Geertruidenberg (VOG). Vooral voor mensen die te voet of op de fiets naar hun werk komen is Dombosch een crime. De wegen op het industrieterrein, waar zo’n 5500 mensen werken, zijn niet belijnd en fietspaden en trottoirs ontbreken.

Ook is er nauwelijks straatverlichting, wat vooral in deze tijd van het jaar erg vervelend is omdat het dan nog donker is als mensen naar hun werk komen en al weer donker is als ze aan het eind van de dag naar huis gaan. Daar komt nog bij dat leerlingen van het Dongemondcollege, te weten die uit Hank en Dussen, het industrieterrein als sluiproute gebruiken om de stoplichten op de Maasdijk te omzeilen. „Je moet er toch niet aandenken dat er zo’n kind onder een vrachtwagen komt. Dan is Leiden pas echt in last“, aldus Adriaanse.

Het is niet voor het eerst dat de VOG de aandacht vestigt op de verkeerssituatie op industrieterrein Dombosch. Adriaanse: „We hebben in 2005 ook al eens stevig aan de bel getrokken. Dat heeft er toen toe geleid dat een delegatie van de gemeente poolshoogte is komen nemen.“ Dat was vorig jaar in december aan het einde van een werkdag. Adriaanse: „Ze hebben toen met eigen ogen gezien hoe het er in de avondspits aan toegaat. Ze schrokken duidelijk van de situatie en ze zeiden dat ze er wat aan zouden doen. Maar we zijn nu een jaar verder en ik kan niet anders constateren dan dat de situatie nog precies hetzelfde is.“ Het is volgens Adriaanse ook in het belang van de gemeente zelf dat ze iets doet. „Als er een ongeluk gebeurt, kan de gemeente aansprakelijk worden gesteld. Dat kan flink in de papieren lopen.“

Toch is de gemeente Geertruidenberg volgens wethouder Lida Verschuren wel degelijk bezig met Dombosch. „We hebben een offerte aangevraagd voor de aanleg van een rotonde op de kruising van de Maasdijk en de Zalmweg. Daar willen we mee beginnen. Als die rotonde klaar is kunnen we de Zalmweg aanpassen en vervolgens de rest van het terrein.“ Dat gaat echter niet van vandaag op morgen, waarschuwt Verschuren. „Meneer Adriaanse kan dat wel willen, maar een gemeente werkt nu eenmaal anders dan een bedrijf. Als daar de directeur zegt: we gaan links af, gaan ze ook links af, maar bij een gemeente heb je met veel meer dingen rekening te houden.“
Een van die dingen is de financiering. Verschuren: „Kijk alleen al wat zo’n rotonde kost. Die bij de A27 kostte acht ton. Deze zal niet goedkoper worden en als je dan ook nog fietspaden wilt, praat je wel over hele forse bedragen voor een gemeente als de onze.“ In de begroting van 2007 heeft de gemeente nog geen rekening gehouden met de aanleg van de rotonde bij de Zalmweg. Dat betekent, beaamt Verschuren, dat de rotonde op z’n vroegst in 2008 wordt aangelegd. „Als we dat halen, ben ik niet ontevreden.“