Verslag VOG-online sessie ‘1,5 meter economie’

Afgelopen dinsdag 14 april was er weer de mogelijkheid voor VOG-leden uit de horecabranche om deel te nemen aan de online sessie die wij vanuit de VOG hadden georganiseerd. Hieronder een korte samenvatting van de online bijeenkomst.

– verslag door Sara Berende –

Panelleden:

  • Gemeente: beleidsmedewerker Nicole de Kort
  • VOG-bestuur en communicatiebureau JohnGaasbeek.nl, John Gaasbeek
  • VOG-bestuur en adviesbureau Business Alignment Group, Rom van Oers. Tevens voorzitter voor deze sessie.
  • VOG- coördinator horeca (tijdelijk) , Jessica Eland
  • VOG- coördinator retail, Karin Luppens

Na een korte introductie gaf Nicole de Kort een update over de stand van zaken m.b.t. de regelingen vanuit de overheid en de gemeente.

De TOZO-regeling is sinds 2 april online en daar wordt goed gebruik van gemaakt. Ondernemers die deze regeling nog aan willen vragen en dat nog niet gedaan hebben, kunnen dat nog doen. Ook de NOW-regeling is in middels ingegaan, meer informatie daarover is op de website van de VOG te vinden. Ook de TOGS-regeling is opengesteld en er worden telkens nieuwe SBI-codes toegevoegd. Ondernemers die eerder niet in aanmerking zijn gekomen omdat zij een andere SBI-code hebben, worden geadviseerd om de site regelmatig in de gaten te houden of zij nu wel in aanmerking komen. Dit omdat de overheid steeds SBI-codes toevoegd en zo dus bedrijven alsnog gebruik kunnen maken van deze tegemoetkoming

Ook de gemeentelijke belastingen kunnen uitgesteld worden. Dit kan alleen op verzoek aangevraagd worden via info@geertruidenberg.nl en vermeld daarbij de bedrijfsnaam, contactpersoon, telefoonnummer en de aanslagnummer(s). De precariobelasting is van de baan gedurende de periode dat de horeca dicht is vanwege corona.

Rom van Oers stelt voor om in de sessie een drietal zaken te overleggen:
– Wat kunnen we met z’n allen nu op dit moment doen en wat kan de VOG en de gemeente voor de ondernemers doen?
– Stel dat de horeca 28 april weer in beperkte mate open kan gaan, maar wel met de 1,5 meter restrictie, zijn de ondernemers er dan al klaar voor?
– Als we straks nog veel ruimer weer open kunnen gaan, welke acties of evenementen etc. kunnen wij dan met zijn allen gaan verzinnen om de klanten weer te kunnen trekken en om de schade wat te kunnen inhalen? Ofwel kunnen wij zoveel mogelijk ideeën verzinnen en alvast vergunningen aanvragen bij de gemeente om zodoende met z’n allen er klaar voor te kunnen zijn.

Op de vraag waar we elkaar nu mee kunnen helpen werd beperkt reactie gegeven. Veel ondernemers zijn zelf bezig met klein onderhoud en sommige horecacollega’s zijn elders aan het werk. De horecaondernemers wisten zo gauw niet waar ze nu bij geholpen konden worden door andere ondernemers of door de gemeente.

Hierop wordt de vervolgvraag gesteld door Rom van Oers: Wie is er klaar als we 28 april opengaan? Hier werd op ingegaan door onder andere Hubert Boelaars en hij gaf aan dat voor zijn bedrijf de 1,5 meter restrictie bij de heropening geen optie is. Richard van der Ark sloot zich hierbij aan en voegt toe dat deze regeling vooral geldt in restaurants en op terrassen. Daarentegen wordt aangegeven dat de bediening in restaurants en op terrassen lastig wordt met deze restrictie.

Hiertoe wordt de vraag gesteld of er met deze restrictie wel genoeg werk is en er genoeg omzet gemaakt wordt. René Nouwens ging hier verder op in, want het is vrij lastig om de omzet te behouden met de beperkte ruimte die je hebt. Hij legt het idee voor om de terrassen tijdelijk groter te kunnen maken en eventueel te zorgen voor afscheidingen op het terras. Dit is dus juist een idee waarover nu al concreet nagedacht moet worden en er zo snel mogelijk naar de gemeente gegaan moet worden om de mogelijkheden van vergunningen te bespreken met de gemeente.

Er wordt gevraagd of de overheid meebuigt met de beperkte stijging van omzet en of de NOW-regeling daartoe verlengd kan worden. Hierop reageert Geert de Haas dat de NOW-regeling nu voor drie maanden geldt, maar dat deze nog verlengd kan worden door de overheid. Rene Nouwens voegt daaraan toe dat de vergoeding van 90% bij de NOW-regeling vrijwel nooit voorkomt en hij vermoedt dat daar komende tijd wel verandering in zal komen.

René Nouwens verwacht dat er een kans is dat alcohol tijdelijk verboden gaat worden wanneer de horeca weer opengaat. Hij ligt toe dat alcohol en gedrag niet hand in hand gaan en dat er onder invloed van alcohol handhaving van de regels moeizaam zou kunnen worden. Hierop wordt gereageerd dat dit wel een forse belemmering zou kunnen zijn voor gasten om de horeca weer te bezoeken. Enkele ondernemers geven dan aan te twijfelen of zij dan wel open moeten gaan. Het is echter wel een scenario waarover dus serieus nagedacht moet worden en waar dan toch gezamenlijk bekeken moet worden wat de consequenties dan zijn maar ook wat voor alternatieven bedacht moeten worden.

Rom van Oers stelt voor een horeca werkgroep te maken die adequaat kan reageren op recente ontwikkelingen en bij ieder scenario gereed staat. Als de horeca meer ruimte krijgt, dan zal er snel geschakeld moeten worden. Alle ideeën moeten verzameld en gebundeld worden, zodat we deze bij de gemeente kunnen neerleggen en er zo snel mogelijk afgetast kan worden wat wel en wat niet mogelijk is. De gemeente is welwillend om mee te werken, mits er concrete plannen voorgelegd worden.

Er wordt voorgesteld om uit elke kern één of twee aanspreekpunten aan te stellen, het liefst één restaurant en één café per kern. Rom van Oers haakt daarop aan en vraagt wie van de aanwezige horecaondernemers in de werkgroep zou willen. Richard van der Ark, Hubert Boelaars, Eric Bos, Anja Campenhout, Jamie van Dinteren en Nick Buijks stellen zich beschikbaar om dit initiatief op te pakken. Ook Nicole de Kort stelt voor om samen met Joyce Hijmans (stadspromotor) aan te sluiten, zodat de lijn met de gemeente korter wordt en er sneller geschakeld kan worden.

Jessica Eland, tijdelijk coördinator horeca, stelt zichzelf nog even voor en vertelt wat haar taak is op dit moment. Ze helpt op tijdelijke basis mee om ideeën en alternatieven te bedenken voor de horeca in deze tijd, maar omdat zij feitelijk een andere werkgroep heeft, geeft zij aan dat er een vacature is voor coördinator Horeca. Iemand die samen met de ondernemers en gesteund door de VOG, e.e.a. tot uitvoering brengt. Zij doet dan ook een oproep aan alle aanwezigen om hierover na de denken dan wel te kijken of zij iemand kennen die hiervoor in aanmerking kan komen.

Daarnaast geeft zij aan dat de VOG naast voor de horecaondernemers ook voor alle ondernemers in deze tijd, veel meer kan betekenen. Jessica noemt enkele voorbeelden zoals adviezen op verschillende vlakken, wellicht coaching maar ook bijv. het gezamenlijk opzetten van een lokale bezorgdienst.  Rom vult dit aan door aan te geven dat de VOG in gesprek is met de gemeente om te kijken om juist alle vraag en aanbod van alle collega ondernemers over alle branches, bij elkaar te brengen.

Karin Luppens, coördinator retail, geeft aan dat er wellicht mogelijkheden zijn om horeca en retail te verbinden. Daarbij kan gedacht worden aan spaaracties waarmee korting gegeven kan worden in restaurants. Deze korting wordt dan betaald door de supermarkt zelf. Ze licht toe dat dit een vorm van collectiviteit is die we met elkaar moeten hebben en met elkaar moeten proberen.

De volgende sessie voor de horeca zal volgende week woensdag of donderdag gehouden worden, zodat er dan meer informatie beschikbaar is over de status van de regelingen vanuit de overheid. Daarnaast zal getracht worden om spoedig de werkgroep (digitaal) bij elkaar te brengen.

Mede namens VOG bestuur,
Rom van Oers
John Gaasbeek