Vliegende auto van PAL-V gaat de weg op

Niet schrikken dus als een zwart/oranje autocopter je met een snelheid van 160 kilometer per uur passeert.

Foto: Pix4Profs/Joyce van Belkom. Robert Dingemanse van PAL V bij de autocopter. © Pix4Profs/Joyce van Belkom

De tijd van het prototype is voorbij. In de productiehal van PAL V International in Raamsdonksveer wordt de vliegende auto al in elkaar gezet. Binnen enkele weken gaat het allereerste exemplaar de openbare weg op. Om te testen. Niet schrikken dus als een zwart/oranje autocopter je met een snelheid van 160 kilometer per uur passeert.

,,Volgend jaar gaan we leveren”, stelt mede-oprichter en CEO Robert Dingemanse. Met de wegcertificering is de laatste fase van de ontwikkeling van de eerste vliegende auto ingegaan.

Een finale leveringsdatum heeft Dingemanse de laatste jaren al vaker genoemd. Hoe serieus moeten we de nieuwste voorspelling nemen? Van de scepsis is de CEO niet onder de indruk: ,,Elk jaar wordt de zekerheid dat we kunnen leveren groter. Vergeet niet: dit is nog nooit gedaan! Over de hele wereld zijn 200 man voor ons bezig. Uit China komen de onderdelen, een Canadees bedrijf levert de motoren, de rotorbladen komen uit Spanje…

Nu, in de laatste fase, de certificering, zijn 12 teams over de hele wereld voor ons aan het werk. Dat ding moet veilig de weg op en de lucht in. “

Zorgen? Die kent hij niet. ,,Investeerders haken niet af”, zegt hij over de uitgestelde leveringen. ,,We gaan net zo snel als de hoeveelheid geld dat zij steeds beschikbaar stellen. We hebben zo’n 130 privé-investeerders uit negen landen achter ons staan. Plus de overheid. Zowel provincie, als landelijk en Europees. ”

Bij elk resultaat komt er weer geld vrij. ,,Het is gewoon een enorme berg werk”, herhaalt hij een paar keer. ,,Achter elke bocht komt een nieuwe helling”, is zijn ervaring met technologische ontwikkelingen. Dingemanse leidde de cameradivisie bij Philips en stond aan de wieg van de omvorming naar breedbeeldtelevisie. Hij studeerde elektrotechniek in Delft en volgde daarna de tweejarige bedrijfsopleiding MBA aan de Erasmus.

Een uitvinder is hij niet, maar hij herkent wel nieuwe ontwikkelingen. ,,Het integreren van de nieuwste techniek uit de hele wereld in 1 voertuig, dat kost gewoon tijd!”, zegt hij over het PAL V-avontuur dat hij in 2007 met mede-oprichter John Bakker uit Raamsdonksveer begon.

Vacatures
Toentertijd met een groepje van vijf. Die zaten bovenin de eerste van de inmiddels drie kantoorpanden die PAL-V langs de A27 als zichtlocatie inneemt. Van 5 is het personeelsbestand gegroeid naar 70. ,,We hebben nog steeds vacatures”, zegt Dingemanse over de laatste fase waarin de druk oploopt. ,,Van 70 man zijn er nu 50 fulltime bezig met certificering.”

De productiehal dan. Hij oogt smetteloos schoon. Alleen jong, mannelijk personeel zien we. Ze komen uit Helmond, Eindhoven, Delft, Leiden, Amsterdam, Woensdrecht, centra van de luchtvaarttechniek, vertelt Dingemanse. ,,Een man of 20 is hier in de regio gaan wonen. ”

Citroën 2CV
In de hal die we binnenlopen staan een rode Porsche en een gele Citroën 2 CV, als een letterlijk vreemde eend in de bijt tussen alle hoogwaardige technologie. Ze worden gebruikt als testmateriaal, lacht Dingemanse om de verbazing. De eerste vanwege zijn motorvermogen, de eend voor de kanteltechniek.

Het walhalla bevindt zich twee hallen verderop. Daar staat ie: oranje met zwart, voor tweederde opgebouwd, nog geen rotor er op, een cabine zonder deuren. Twee jonge mannen staan er bij, elk aan een kant. Wat ze aan het doen zijn? ,,Nee geen foto’s! Al was het maar vanwege China. Die lui zien alles,” waarschuwt Dingemanse. Hij lijkt het te menen. De foto voor de krant maken we gewoon bij het zwarte prototype, in de hal ernaast.

De eerste bestellingen waren jaren geleden al binnen. Hoe groot het orderboek is heeft de topman nooit willen vertellen. Wel: ,,Het zijn er veel meer dan wij ooit verwacht hadden. Alleen al in Nederland tellen we zo’n 35 geïnteresseerden. Veelal rijke particulieren, maar ook de overheid heeft al een exemplaar gereserveerd.”

Rampen
Dan moet je denken aan mogelijkheden voor reddingsdiensten, dijkbewaking. ,,Een vliegende auto kan meteen in de buurt landen. Of first response, hulp bij rampen. Voor zo’n traumahelikopter kun je meerdere PAL-V’s kopen”, stelt Dingemanse. Of het klopt? De prijs loopt tegen de 500.000 euro voor een enkel exemplaar.

Niet alleen rijke mensen willen een autocopter aanschaffen. Groepen ondernemers hebben zich ook al geïnteresseerd getoond. Dingemanse: ,,Een vliegende auto geeft zoveel meer mobiliteit. Je hoeft niet per se te landen waar je wilt zijn. Hij rijdt en hij vliegt. Ook bij slecht weer kun je er op uit. Je klapt de rotorbladen in en rijdt als auto verder. Tanken doe je bij de pomp, Euro 95. Op een tank rij je 1300 kilometer. Vliegend, met 180 km/uur, kom je zo’n 500 kilometer ver”.

Grasveldje
Opstijgen en landen doet de vliegende auto vanaf een zogenoemde airstrip, een soort mini-landingsbaan.Dat kan een gewoon grasveldje zijn. ,,Desnoods regel je iets met een boer”, oppert Dingemanse. ,,Dertig meter breed bij 250 meter lang heb je nodig. Het creëren van vliegveldjes is relatief makkelijk.”

Toch, mocht je het geld hebben, je vliegbrevet hebben gehaald en ook de vijf tot tien extra lessen met de PAL-V hebben gevolgd, dan zou het zou makkelijk zijn als zo’n grasbaan in een straal van 15 kilometer van je huis te vinden is. Wat dat betreft kent Nederland nog een paar witte vlekken.

Dingemanse: ,,Van die mini-vliegveldjes heb je er zo’n 20 tot 25 in Nederland. Zoals op Ameland en Terwolde. Voor een goede dekking zijn er nog zeker 5, 6 nodig. Ik ben momenteel met de Antea Group met vier grote steden in gesprek. In Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag moeten we nog veldjes hebben. De eerste komt er aan. Ik verwacht binnenkort van de betreffende gemeente een persbericht.”

Bron: BN De Stem – Marja Klein Obbink 20-02-20