VOG online retail overleg 25 febr.

Afgelopen donderdag 25 februari organiseerde de VOG het tweede online overleg met de retailondernemers. Burgemeester Witte, wethouder Mike Hofkens (Economische Zaken), Nicole de Kort (beleidsmedewerker Economische Zaken) en advocaat Geert de Haas van ESQ sloten ook dit keer weer aan. Het overleg diende als gevolg van het eerste overleg dat gehouden werd op 28 januari.

In het overleg ging het uitvoerig over de nieuwe maatregel voor de retail: het openen van winkels op afspraak. Duidelijk werd dat de gemeente en de aanwezige retailondernemers richting de achterban duidelijk moeten communiceren over de nieuwe regels. Zo mogen er max. 2 mensen binnen voor minimaal 10 minuten, i.v.m. de doorstroom. Dit houdt in dat o.a. kledingwinkels weer open kunnen en zullen dienen als een soort personal shopper. Maar sommige winkels moeten het hebben van impulsaankopen en dan is het maken van een afspraak lastiger.

Ook kwam weer naar voren dat de noodzaak tot samenwerken groot is. Retailcoördinator Karin Luppens is hier veel over aan het nadenken en heeft ook contact met horecacoördinator Jamie van Dinteren voor een eventuele samenwerking. Er is animo om iets met elkaar te organiseren, zo bleek ook uit de organisatie van de Winterfair vorig jaar. Helaas heeft deze niet kunnen plaatsvinden door de lockdown, maar de behoefte om samen te werken was er toen wel.

Een ander onderwerp dat werd aangestipt, is de huurproblematiek. Er werd vermeld dat er onlangs een rechtszaak is geweest waarin 2 horecaondernemers gelijk hebben gekregen voor de verlaging van de huur tijdens de lockdown. Dit zou ook verlichting kunnen geven aan de retail. VOG-voorzitter Rom van Oers en wethouder Mike Hofkens pakken dit verder op en zijn in overleg met de vastgoedeigenaren in de gemeente.

Het volgende overleg wordt gehouden op 29 maart aanstaande om 10 uur ’s ochtends. Dit is op een maandag, wanneer de meeste winkels dicht zijn. Hopelijk kunnen er dan meer retailondernemers aansluiten bij het overleg.