Wat complimenten doen in en voor je onderneming

We leren medewerkers vaak om onderling feedback te geven. Maar hoe zit dat eigenlijk met complimenten geven? We weten allemaal wel dat het goed is, maar we doen het veel te weinig. Ook in en voor je onderneming kan het enorm veel invloed hebben. 

Een goed voorbeeld doet volgen
Allereerst kun je bij jezelf nagaan hoe vaak je zelf een compliment geeft.
Als jouw mensen eerst zelf voelen hoe fijn het is om een compliment te krijgen, gaan ze die uit zichzelf ook meer geven. Je kunt hierin als ondernemer de aanzet zijn tot een ‘positieve olievlek’ binnen je bedrijf. 

Je kunt je wel voorstellen dat het positieve effecten kan hebben, in en voor je onderneming. Tenminste, als het niet doorslaat. Complimentjes die echt en gemeend zijn, hebben een positief effect. Verzonnen of ‘voelbaar met verkeerde intentie’ of ‘omdat het moet’ zijn niet zo succesvol. 

Een speerpunt
Wanneer je een grotere onderneming hebt met meerdere lagen aan functies, zou je er natuurlijk ook een speerpunt van kunnen maken. Je zou je teamleiders, projectleider of leidinggevenden, de suggestie mee kunnen geven eens wat meer complimentjes uit delen. Vertel ze dat het als doel heeft dat het meer en meer gedaan wordt, om het uiteindelijk onderdeel te laten zijn van je bedrijfscultuur. 

Meer tips? Of heb jij hier briljante voorbeelden van? Deel ze! Dan schrijven we samen een artikel die we kunnen delen. Neem contact op Academy@vog.nl 

Coördinator VOG Academie – Sabine van der Hulst 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.