Zondagomzet supers blijft toenemen

Het zondagaandeel groeit doordat steeds meer huishoudens steeds vaker op zondag boodschappen doen.

Dat bleek juli 2012 uit cijfers van het GfK. Inmiddels winkelt 42,9 procent van de huishoudens wel eens op zondag bij een supermarkt. Het omzetaandeel van de zondag is gestegen naar 1,60 procent (€518 miljoen). Dat was in 2011 1,49 procent. Dit betekent een stijging van 8 procent in vergelijking met 2011. Op jaarbasis groeit de zondagomzet met 21 procent. Ruim 75 procent van de zondagomzet wordt gedurende de middag binnengehaald.

De avondomzet staat onder druk. Van de €32,4 miljard omzet is 8,5 procent na 18:00 uur gerealiseerd. Vooral kant & klaar maaltijden (pizza’s), zowel vers als houdbaar, worden veel in de avond en op zondag verkocht. Vers (met name brood ) juist minder. Op zondag wordt ook naar verhouding veel bewerkte groenten en rijst/deegwaren verkocht. Jongeren maken het meest gebruik van de zondagopening. Volgens het GfK groeit het belang van de zondagomzet echter ‘in alle fasen van de gezinscyclus’.

Ondernemers benoemen als voordelen van de zondagsopening ook oa:

  • Een geleidelijkere spreiding van de klant over het weekend
  • Geen lange rijen meer voor de kassa
  • Meeromzet
  • Verbetering winkelbeeld en beschikbaarheid